Wil jij een UGC creator worden? Leuk! User Generated Content wint dagelijks aan populariteit en deze groei stopt zeker nog niet. Daarom geef ik in dit artikel tips voor UGC fotografie, voor als je aan de slag wilt gaan met creatieve fotografie samenwerkingen met leuke bedrijven.
Wat is UGC fotografie
User Generated Content (UGC) is simpel gezegd content gemaakt door echte gebruikers van het product of de dienst. Geen professioneel geproduceerde reclame, maar authentieke foto’s en video’s van enthousiaste gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan een foto van iemands hond die blij is met z’n nieuwe speeltje. Of van een vrouw die haar nieuwste outfit showt in de spiegel. Content die iedereen kan maken en waar mensen zich verbonden mee voelen.
Foto’s van consumenten die een product laten zien in het dagelijkse leven is erg krachtig in de marketingwereld. Bedrijven delen maar al te graag zulke content op hun kanalen. Geen wonder dus dat UGC fotografie snel groeit. Want je kunt gaan zitten wachten tot iemand toevallig zo’n foto maakt en online deelt, of je kunt er zelf actief achteraan gaan. En dat laatste gebeurd steeds vaker, bedrijven huren tegenwoordig UGC creators in om zulke content voor hun merk te maken.
Wil jij UGC creator worden?
Een UGC creator is dus iets anders dan een influencer. Bij een influencer ga je een samenwerking aan voor het bereik dat deze persoon heeft op sociale media. Je wilt als bedrijf dat jouw product zichtbaar is bij de volgers van de influencer. Lees ook: 11x meer volgers op Instagram krijgen als je hier interesse in hebt. Maar bij UGC is dit anders. Hierbij delen bedrijven de foto’s en video’s op hun eigen kanalen. Als UGC creator heb je dus geen grote following nodig, dit is niet van belang omdat je de content niet zelf hoeft te delen.
10x tips voor UGC fotografie (en video)
Lijkt deze vorm van content creatie jou wel wat? In dit artikel deel ik onder andere tips voor het maken van goede UGC foto’s en ga ik dieper in op het aangaan van samenwerkingen als beginner op dit gebied. Ik richt me voornamelijk op de UGC fotografie, al zullen deze tips grotendeels ook voor video gelden.
1. Verdiep je in het merk en de doelgroep
Als je met UGC fotografie aan de slag gaat krijg je meestal een briefing van de klant. In deze briefing staat wat ze verwachten van jouw content. Daarnaast is het goed om je zelf nog wat verder te verdiepen in het merk en de doelgroep. Waar staan ze voor? Wat zijn de USP’s? Wat doet het product of wat kun je met de dienst? Wie is de doelgroep die ze willen aanspreken?
Als je hiervan op de hoogte bent voorkom je dat je de plank per ongeluk misslaat met je eigen content. Dat je bijvoorbeeld geen dierlijke producten op je tapas-plank hebt liggen wanneer je een vegan product promoot.
2. Maak het natuurlijk en authentiek
User Generated Content moet zo authentiek, natuurlijk en geloofwaardig zijn als mogelijk is. En dit is nog best een uitdaging als het gaat om een betaalde samenwerking. Ga daarom alleen samenwerkingen aan met merken en producten waarin jij vertrouwen hebt. Dat helpt je al om oprecht enthousiast te zijn over het product, en dat zie je terug in je foto’s of video’s.
Maak het verder niet al te moeilijk. Je huis hoeft er niet uit te zien als een showroom en je hoeft niet strak te staan van de make-up wanneer je als UGC creator aan de slag gaat. Als het bedrijf een gelikte productfoto wil, huren ze wel een productfotograaf in. Vergeet perfectie en kies juist voor een persoonlijke benadering.
3. Vertel een verhaal met UGC fotografie
Bedenk vooraf wat voor verhaal je wilt vertellen met je fotografie (of video). Stel je hebt een opdracht voor een tassenmerk, vraag jezelf dan af hoe jij deze tas zou gebruiken in het dagelijkse leven. Is het een tas voor een avondje uit? Een shopper voor een dagje winkelen of neem je hem liever mee naar het strand?
Vertel in je hoofd het verhaal over deze tas. Bijvoorbeeld at hij perfect is om mee te nemen naar het strand omdat er veel in past en hij licht van gewicht is. Vervolgens ga je dit verhaal omzetten in een toffe UGC foto. Zoek een strandje of meer op, leg een handoekje neer en kleed de setting leuk aan. Maak het zo natuurlijk mogelijk, alsof je echt een dagje strand doet met je tas als multifunctionele handlanger.
4. Gebruik zo veel mogelijk natuurlijk licht
Het mooiste licht dat je kunt gebruiken voor vele vormen van fotografie en video, is natuurlijk licht. Fotograferen met natuurlijk licht draagt bij aan de authenticiteit van je beelden. Gebruik het bijvoorbeeld als mooi strijklicht door het raam, of probeer eens met tegenlicht te werken voor extra contrast.
5. Laat je gezicht zien bij UGC fotografie
Omdat UGC helemaal draait om content van gebruikers, is het vaak de wens dat je zelf in beeld bent. Het is een stuk makkelijker voor de doelgroep om zich te identificeren met iemand die ze zien, dan met alleen een hand of een voet. De kans is dus groot dat je zelfportretten gaat maken! Je verbindt met UGC fotografie vaak je eigen gezicht aan een bedrijf.
Dit is iets waar je vooraf goed over na moet denken. Wil je dit? En zo ja, welke voorwaarden wil je hier voor jezelf aan stellen? Omdat je vaak herkenbaar in beeld bent, is het extra goed om alleen samenwerkingen aan te gaan met bedrijven en producten waar jij achter staat.
6. Maak het persoonlijk als UGC creator
Je persoonlijkheid en eigen stijl kunnen zeker factoren zijn waardoor bedrijven graag met je samenwerken als UGC creator. Laat dit dus vooral (tot een bepaalde hoogte) in je fotografie en video zien! Misschien maak jij wel de tofste flatlay foto’s met een persoonlijke touch. Sta je bekend om de verhalende beelden. Of ben je net wat ouder dan de gemiddelde creator waardoor je een andere doelgroep (en andere klanten) aanspreekt.
Denk goed na over wat jou uniek maakt als creator. Komende tijd zal het aanbod aan UGC creators alleen maar groeien, dus het is goed om jezelf goed te kunnen presenteren. Weet waar je kracht ligt en blijf jezelf verbeteren.
7. Experimenteer met verschillende composities
Een goede UGC fotograaf weet interessante en dynamische foto’s te maken met het product waarmee wordt samengewerkt. Speel hiervoor met verschillende composities en hoeken om visueel interessante foto’s te creëren. Probeer bijvoorbeeld close-ups, overzichtsshots en detailopnames om variatie toe te voegen aan je content. Zo heeft je klant wat te kiezen! Maar kijk wel goed waar de opdrachtgever om vraagt in de briefing en houd hier rekening mee tijdens het bepalen van je composities.
Daarnaast is het zeker een idee om props toe te voegen aan je foto’s. Hiermee kun je het verhaal te versterken. Dit kunnen bijvoorbeeld accessoires zijn die passen bij het product of items die de sfeer van de foto versterken. Kijk wel uit met producten van concurrerende merken. Dit is meestal niet gewenst.
8. Kwaliteit is belangrijk
Je kunt UGC fotografie zowel met een smartphone als met een camera uitvoeren. Maar wil je hier echt in groeien en professioneel mee bezig gaan? Dan zou ik er toch voor kiezen om een camera te kopen. De kwaliteit is gewoon een stuk beter en je bent veel vrijer qua mogelijkheden. Ook kun je foto’s in RAW maken, wat meer mogelijkheden biedt in de nabewerking.
Ja, het zal je wat tijd kosten om uit te vogelen hoe je hier de beste foto’s mee maakt. Maar tegenwoordig kun je de meeste camera’s besturen via de app op je telefoon. Je ziet dan precies wat er op de foto komt te staan en kunt instellingen wijzigen. Dat maakt het stukken makkelijker om foto’s te maken met jezelf erop! Een statief is hierbij geen overbodige luxe.
Heb je nog geen camera en weet je niet of UGC fotografie echt iets voor je is? Dan kun je het eerst uitproberen met de camera van je smartphone. Zorg er wel voor dat deze op de hoogste kwaliteit staat.
9. Vergeet de nabewerking niet
De basis van je foto moet goed zijn, maar iedere foto knapt op van een klein beetje fotobewerking. Rommel wat met het contrast, de helderheid of de kleuren, of snijd je foto nog iets bij. Maar sla niet door! Jouw foto’s komen meestal op de social media van het merk terecht, samen met allerlei andere foto’s van andere UGC creators en eigen beeldmateriaal. Het mooiste is als dit een eenheid vormt. Daarom is het beter om geen heftige filters of bewerkingen op je foto’ en video’s toe te passen. Onthoud… blijf natuurlijk en authentiek.
10. Bouw een UGC creator portfolio op voor je fotografie!
Wanneer je aan de slag wilt gaan als UGC creator is het belangrijk om een portfolio op te bouwen. Met een portfolio kun je aan potentiële klanten laten zien wat je allemaal kunt, hoe je stijl eruit ziet en waar je eventueel eerder voor hebt gewerkt. Dit hoeft geen hele website te zijn, je kunt dit natuurlijk ook prima doen op bijvoorbeeld Instagram.
Heb je nog geen samenwerkingen gehad? Doe dan gewoon alsof! Pak een product in je huis en verplaats je in een UGC fotograaf. Hoe zou jij dit product fotograferen als je enthousiast zou zijn als gebruiker ervan en dit wilt vastleggen in beeld? Je kunt dus prima een portfolio opzetten met fictieve samenwerkingen (uiteraard vermeld je dit er dan bij) om je kwaliteiten en persoonlijke benadering te laten zien.
Hoe kom je aan samenwerkingen als UGC creator?
Enthousiast geworden om met content creatie aan de slag te gaan? Het kan een leuk zakcentje opleveren en zelfs uitgroeien tot een volledige baan! Begin dus eerst met het opbouwen van een portfolio zodat je jezelf goed kunt pitchen bij mogelijke opdrachtgevers.
Omdat User Generated Content zo populair is, gaan steeds meer influencer netwerken hier ook mee aan de slag. Bedrijven zetten hier niet alleen meer opdrachten uit voor influencers, maar dus ook voor UGC creators. Schrijf je eens in bij onderstaande platformen en ontdek op welke opdrachten je kunt pitchen. En natuurlijk kun je je hier ook als bedrijf inschrijven om opdrachten uit te zetten.
Op deze platformen heb ik al regelmatig UGC campagnes voorbij zien komen. Denk bijvoorbeeld aan merken als Aldi, Elho, Fleurop, Lucardi en HelloFresh.
Zelf achter samenwerkingen aangaan
Wil je niet wachten tot er toevallig een samenwerking op je pad komt? Dan kun je ook actief zelf achter samenwerkingen aangaan. Stel een enthousiaste en duidelijke mail op naar het bedrijf waar je mee wilt samenwerken en geef aan wat je ze kunt bieden. Bedenk altijd dat het bedrijf je mail leest met de instelling ‘What’s in it for me?‘. Ze hebben weinig interessen in wat jij allemaal leuk vindt, maar vooral in hoe je dit interessant kunt maken voor hun marketing. Verwijs door naar je portfolio en laat ze bij interesse contact opnemen voor je tarieven.
Hopelijk heb ik je met dit uitgebreide artikel een duwtje in de rug kunnen geven als je UGC creator wilt worden. Ik denk dat er een hoop mensen (vooral jonge meiden) zijn die dolgraag content maken maar niet de behoefte hebben om influencer te worden. UGC is dan een erg goed verdienmodel voor naast je studie of baan. Je kunt hier je passie voor fotografie in kwijt én lekker creatief bezig zijn. Wie wil dat nou niet?
2 Reacties
Haa, zo leuk om weer op jouw blog terecht te komen Evelien! Was je even uit het oog verloren, maar ben blij om je weer herontdekt te hebben (en dat je nog steeds actief bent!).
Wat leuk om te horen Marlous! Welkom terug haha. Jij bent ook nog steeds actief zie ik, leuk!!