Evenementen schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet gek dus dat er meer vraag dan ooit is naar eventfotografen. Maar hoe begin je als fotograaf met eventfotografie? In dit artikel ontdek je waar je op moet letten, hoe je het beste kunt starten en welke apparatuur handig is. Niet van mij, maar van een professional in dit vakgebied. Lees verder!
Gastblog – Mijn naam is jasper Hof, fulltime professioneel fotograaf en gespecialiseerd in fotografie voor bedrijven. Een van mijn specialisaties is eventfotografie. Ik fotografeer wekelijks events, van congressen tot aan bedrijfsfeesten en van openingen tot aan netwerkborrels. Het ene event is sprankelender dan het ander, maar ik moet zorgen dat ieder event aansprekend vastgelegd wordt. De sfeer moet zijn zoals deze ook echt was (of eigenlijk nog beter). En uiteraard moeten de belangrijke momenten er goed opstaan. Voor een opdrachtgever is dit super belangrijk. Ter promotie van een volgende editie en om achteraf over het juiste marketing en communicatie materiaal te beschikken. Meer van mijn werk vind je op https://jasperhof.nl/evenementenfotograaf.
Hoe te beginnen met eventfotografie?
Maar hoe start je nou eigenlijk met eventfotografie? Hoe zet je je eerste stapjes in deze, toch best moeilijke, tak van fotografie. Want vergeet niet, je moet in alle omstandigheden in staat zijn goede foto’s te maken. Slecht of minimaal licht, snel veranderende situaties, weinig bewegingsruimte etc etc.
1. Begin met kleinere (lokale) events
Klein beginnen is eigenlijk de beste tip om te starten met eventfotografie. Want op deze manier kun je goed testen of het iets voor je is en veel uitproberen. Zoek contact met lokale organisatoren van events. Dit kan in het plaatselijke winkelcentrum zijn of bij een wijkcentrum. Hier zijn vaak geen budgetten voor een professionele fotograaf en is een startende fotograaf vaak meer dan welkom. Op deze manier ben ik zelf ook begonnen. Ik fotografeerde op kleinere feesten, partijen en bijeenkomsten. Tijdens deze kleine events lag voor mij de lat lager en ik kreeg er nagenoeg niet voor betaald. Maar dat is de kans om veel uit te proberen. Je komt in situaties waar je, zodra je eventfotografie op een hoger niveau en voor grotere opdrachtgevers gaat doen, mee moet dealen. En zodra je goedbetaalde opdrachten hebt kun je je niet veroorloven om geen raad met deze situaties te weten.
2. Eventfotografie begint bij het beheersen van de juiste techniek
Tijdens je start kom je zoveel situaties tegen dat je de juiste technieken al snel leert. Iedere opdracht gaat beter, want je weet hoe je uitdagingen uit eerdere shoots nu moet aanpakken. Heel veel locaties zijn bijvoorbeeld niet goed verlicht, wat extra moeilijk is. Of de locatie is zelf vrij donker, maar de zon schijnt op bepaalde plekken juist heel hard naar binnen. Er is dan maximaal contrast tussen hard zonlicht en weinig licht op de locatie zelf. Dan moet je het uiterste uit je apparatuur halen (zie volgende tip).
Ook een van de punten die ik altijd tegen kom bij eventfotografie is ‘pratende mensen’. En pratende mensen zijn vaak niet heel fotogeniek, zorg dat je veel schiet en leert inschatten wanneer iemand het mooist kijkt. Als personen met meer gelaatsexpressie praat wordt het moeilijker om het juiste moment te pakken. Dit leer je alleen door ervaring op te doen.
Bekijk ook de artikelen: Fotografie basiskennis
3. Zorg voor de juiste apparatuur
En dan kom ik dus gelijk bij de volgende tip. Zorg voor de juiste apparatuur als je begint met eventfotografie. Professionele opdrachten zorgen ervoor dat je professionele apparatuur moet hebben. Een camera waarmee je met een flink hoge ISO kan fotograferen is essentieel. Nu kunnen veel camera’s dit tegenwoordig wel. Durf dit dan ook te gebruiken! Ik fotografeer regelmatig op ISO 4000 om genoeg sfeer in de beelden te krijgen.
Naast de camera is ook de lens die je gebruikt erg belangrijk. Zelf fotografeer ik altijd met 2 camera’s (Canon 5d MK3) en zorg ik dat ik van 24mm tot 200mm wel gecovered heb qua lenzen. Twee camera’s bij je hebben is heel fijn. Je hebt altijd een back-up wanneer eentje toevallig kapot gaat én je hoeft niet continu van lenzen te wisselen. Daarnaast heb ik altijd genoeg geheugenkaartjes bij mij, want er zijn events dat ik veel schiet. Ik schiet liever te veel dan te weinig. Over het algemeen heb ik circa 150-200GB aan kaartjes in mijn tas zitten, ook als back-up.
Lees ook: Welke camera past bij mij?
4. Welke lenzen heb je nodig?
Een groot onderdeel van de apparatuur en de uiteindelijke kwaliteit van het beeld zijn de lenzen. Zorg voor goede, snelle en lichtsterke lenzen. Hierbij moet je de afweging maken of je met primes (vaste brandpuntsafstand, bijvoorbeeld 50mm) of met
5. Beginnen met eventfotografie? Leer flitsen!
Er is geen event waar ik niet flits. Zowel binnen als buiten gebruik ik reportage-flitsers om de personen en de locatie te belichten. Buiten gebruik ik mijn flitsers gewoon als invulflits en binnen is het (uiteraard afhankelijk van het aanwezige licht) mijn hoofdlicht. Als er iemand op het podium staat wordt de persoon vaak belicht door lampen die op het podium gericht staan, van de locatie zelf. In theaters en locaties waar ze veel events organiseren worden de sprekers over het algemeen goed uitgelicht, wat wil je ook anders als er 200+ bezoekers naar iemand zitten te kijken. Maar bij kleinere locaties kan het soms fout gaan met de belichting. Sprekers die in het donker staan, of in ieder geval donkerder dan de zaal, zie ik vaak voorbij komen. In zo’n situatie moet je wel flitsen. Ik voel mij dan ook niet bezwaard tegenover de aanwezigen, meestal heeft men amper in de gaten dat je flitst.
Naast de flitser op de camera te houden kun je deze er ook afhalen en offcamera flitsen. Dit kan zeker een toevoeging zijn in bepaalde situaties. Hiervoor is weer wat extra kennis vereist. Je moet de flitser kunnen aansturen vanaf je camera, met de juiste trigger kun je dit TTL (automatisch) of Manueel doen. Dit is echt een vak apart, want de mogelijkheden zijn uitgebreid. Als je net start zou ik beginnen met oncamera te oefenen en de flitser op TTL te zetten, dan kun je je meer op de momenten richten en hoef je je minder druk te maken om de techniek. Wil je verder met flitsen dan zou ik een goede flitsworkshop gaan volgen.
6. Schiet ‘breed’, van details tot overzichten
Het is essentieel om breed te schieten als je begint met eventfotografie. hiermee bedoel ik een fijne afwisseling van beelden. Let op de details, branding, mooie momenten (lachende mensen werken altijd goed) en overzichten. Er wordt aandacht besteed aan de aankleding van de locatie en de branding van de organiserende partij. Dit willen ze dan uiteraard ook goed terugzien. Zowel op de voorgrond als op de achtergrond. Ik schiet vaak details van de locatie, een overzicht en indien mogelijk een aantal foto’s van de buitenkant en entree. Zo heb je een goed beeld van hoe alles rondom het event eruit zag.
7. Let op het verhaal
Let er bij de fotografie ook op dat je het verhaal van de dag vertelt. Je neemt de kijker mee met deze dag en een opdrachtgever vindt dat ook fijn om een goed chronologisch verhaal te hebben. Van het begin tot het eind, waarbij alle onderdeel van de dag mooi naar voren komen. Voor de branding en marketing kan een organisatie dan van elk onderdeel hun favorieten gebruiken voor een toekomstige promotie en een terugblik op het evenement.
Mastertip: Leg de sfeer goed vast!
Het belangrijkste, naast technisch goede foto’s, is dat de sfeer goed vastgelegd wordt. Daar gaat het de opdrachtgever in eerste instantie om. Goede foto’s waarop te zien is dat de sfeer was zoals je zou verwachten op een dergelijk event. Leg je een netwerkevent vast? Dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat het netwerkelement mooi in de foto’s naar voren komt.
Ga jij ook beginnen met eventfotografie? Veel succes en hopelijk heb jij wat aan de bovenstaande tips!