Dat het hebben van een goede website belangrijk is voor iedere ondernemer leek mij heel logisch. Toch merk ik dat er nog lang niet genoeg aandacht wordt gegeven aan een goede website. Daarom zet ik graag mijn tips voor je op een rijtje!
Misschien ben jij wel een startende ondernemer. Of werk je al langer als fotograaf maar heb je hard een nieuwe website nodig. Lees dan zeker even verder, want deze tips zullen ervoor zorgen dat jouw website helemaal van deze tijd is. Zelfs nu alles draait om social media, blijft een goede website een must. Een eigen plek waar je als fotograaf jezelf kunt presenteren en je werk kunt laten zien. Maar ook je tarieven kunt delen, afspraken kunt inplannen en aanbevelingen van anderen kunt tonen. Je visitekaartje naar de buitenwereld waarin je een professionele indruk maakt in je vakgebied.
Besef je je na het lezen van dit artikel dat je hoognodig een nieuwe website nodig hebt? Vraag dan eens vrijblijvend een offerte van webdesigners aan.
Tips voor het ontwikkelen van een goede website
Of je nu zelf je website maakt via bijvoorbeeld Wordpress of de ontwikkeling van jouw website uitbesteedt, er zijn altijd dingen waarop je moet letten. Sommige elementen zijn wellicht heel logisch terwijl je over andere onderdelen nog niet had nagedacht. Onderstaande vijf tips vind ik heel belangrijk. Sterker nog, als je hierin investeert zal dit zeker zorgen voor betere vindbaarheid én meer conversie. Hierop moet je letten bij het (laten) maken van een website:
1. Goed responsive design
Vroeger (goh, ik word oud) werden websites bekeken op computerschermen die meestal ongeveer even groot waren. Toen was er nog geen spraken van responsive design. Tegenwoordig ontkom je er niet aan om je site te optimaliseren voor alle platformen. Er wordt niet alleen meer via computers en laptops gekeken, ook smartphones en tablets vormen een groot deel van het online verkeer. Je site moet dus zowel horizontaal als verticaal goed weergegeven worden én leesbaar zijn op kleine schermen. Webdesigners weten precies hoe ze dit moeten toepassen. En het grootste deel van de huidige templates die je kunt downloaden zijn hier ook op gebouwd. Toch blijft het een belangrijk punt om op te letten én goed te testen. Je wilt geen omzet mislopen omdat een potentiële klant de betaalknop niet kan aanklikken of de contactbutton buiten beeld ligt.
2. Duidelijke navigatie
Hoe uitgebreider de website, hoe belangrijker is de navigatie. Zorg dat deze duidelijk is en dat je snel kunt vinden wat je zoekt. Tijdens mijn opleiding leerde ik dat je in maximaal 3 clicks op iedere pagina moet kunnen komen. Zo niet, dan haken mensen af. Maar niet alleen de diepte van de navigatie is belangrijk, ook de gebruiksvriendelijkheid. Maak het niet te klein, zet het op een logische plek in beeld en geef altijd duidelijk aan waar op de website je je bevindt. Wil je de bezoeker een bepaalde actie laten ondernemen? Bijvoorbeeld een ebook downloaden, zich laten inschrijven voor je nieuwsbrief, een vrijblijvende offerte aanvragen, etc. Zorg er dan voor dat dit extra goed zichtbaar is. Niet alleen in het menu, maar ook op andere plekken. Want je weet nooit hoe de bezoeker zich door jouw website beweegt.
3. Uitstraling
Het voordeel van een website is dat jij hem helemaal zelf kunt vormgeven. Wil jij hem pimpelpaars met oranje stippen? Lekker doen als dat jouw stijl is! Als fotograaf is het logisch om voor een erg visuele website te kiezen. Je verkoopt immers beelden, dan is het fijn als bezoekers een goede indruk krijgen van jouw eerdere werk. Kies niet alleen de foto’s die jij zelf het mooiste vindt, maar ga voor een breed beeld van de mogelijkheden. Denk na over waar jij het liefste voor wordt ingehuurd en zorg dat dit het meeste aanwezig is. Zo laat je direct zien dat hier je specialisme ligt. Versterk dit met tekst, want ook dat is heel belangrijk zoals je in tip 4 zult merken.
4. SEO is key!
Een website is leuk, maar je moet ook wel gevonden worden. Natuurlijk deel jij je site via social media, maar dit levert niet per definitie nieuwe potentiële klanten op. Een plekje hoog bovenaan de zoekresultaten van Google voor iedereen een droom. Want als jij gevonden wordt op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn is de kans veel groter dat deze bezoeker omgezet kan worden in een klant. Naast heel veel punten waaraan je website moet voldoen, is ook de content van groot belang. Content is meer dan alleen tekst, hieronder vallen ook beelden, video’s etc. Maar als je goed door zoekmachines gevonden wilt worden dan blijft tekstuele content erg belangrijk. Gebruik de termen waarop jij gevonden wilt worden, maar zorg dat het een logisch verhaal blijft. Gebruik kopjes, geef je foto’s juiste ALT-teksten mee etc. Zelf gebruik ik de plugin ‘Yoast SEO’ om me te helpen mijn artikelen te optimaliseren. Laat je hierin adviseren door je websitebouwer.
5. Shareable = traffic
Wist je dat Pinterest één van de grootste zoekmachines is? Zeker als creatieve ondernemer is dit een plek die je niet mag vergeten. Alle afbeeldingen die je hierop zet kun je namelijk naar jouw website laten linken. Vallen jouw foto’s, schilderijen, illustraties of tekeningen in de smaak en worden ze veel gedeeld? Dan is de kans ook groot dat er meer en meer verkeer via Pinterest naar jouw website komt. Zorg er dus voor dat jouw website geschikt is om afbeeldingen snel en simpel te kunnen delen. Of om pagina’s te delen via WhatsApp, Facebook Messenger en mail. Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk, dan is de kans het grootst dat je er een klant door krijgt.
Ben jij helemaal tevreden met je website of zijn er nog wat verbeterpunten te vinden? Zelf heb ik zeker nog genoeg punten waarop er winst te behalen is. Ik blijf er dan ook altijd aan sleutelen.
Deze blogpost is gemaakt als samenwerking