Groeien op Instagram is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Iedereen wil meer volgers krijgen en meer likes krijgen, maar of dat lukt hangt grotendeels af van het kennen van je doelgroep! In dit artikel lees je alles over hoe ik het aanpak!
Als ik 1 app moet noemen waar al mijn schermtijd aan opgaat, dan is het Instagram. Het is mijn favoriete zoekmachine voor fotogenieke plekken in binnen- en buitenland. Daarnaast is er heel veel inspiratie te vinden en je kunt er zelfs leuke contacten opdoen. Maar ik ben zelf ook heel actief bezig met mijn feed en Instagram Stories! Mijn account bestaat inmiddels al bijna 8 jaar en in die tijd heb ik veel geleerd. Daarom wil ik het vandaag hebben over groeien op Instagram!
Het zal je niet verbazen dat Instagram veel data verbruikt. Iedere foto of video die geladen wordt kost je KB’s en dat loopt snel op. Wanneer je een uurtje aan het Instagrammen bent verbruik je gemiddeld zo’n 100MB aan data. Niet zo erg wanneer je op Wi-Fi zit, maar snel zorgwekkend als het om mobiele data gaat. Daarom adviseer ik je om eens goed naar je telefoonabonnement te kijken. Want met een goed passend abonnement hoef jij je geen zorgen te maken wanneer je dagelijks in de trein de updates van je favoriete influencers bekijkt. Zorg wel voor een volle accu want ook qua batterij is Instagram een grootverbruiker.
Groeien op Instagram
Ben jij helemaal voorbereid en klaar voor actie? Dan wil ik je allereerst uit een grote droom helpen. Er is geen tip of truc die je binnen no-time duizenden volgers en likes gaat geven. Groeien op Instagram is hard werken en ook een klein beetje geluk hebben. Zoals ik eerder aangaf bestaat mijn account al bijna 8 jaar en terwijl ik dit artikel schrijf tik ik bijna de 6.000 volgers aan. Is dat veel? Dat is maar net hoe je het bekijkt. Voor de gemiddelde fashion influencer is het weinig, maar voor de doelgroep waar ik voor post denk ik dat het al best aardig is. Natuurlijk groei ik graag door naar de 10.000 (hallo swipe up!) en verder. Daarom blijf ik proberen, bijsturen en onderzoeken.
Meer likes en meer volgers krijgen
In 2018 en 2019 ben ik me actief op Instagram gaan richten. Voor die tijd deed ik maar wat. Ik plaatste soms dagelijks foto’s en dan weer maanden niet. Mijn foto’s gingen qua onderwerp alle kanten op en ik had geen doel of strategie. Sinds een aantal jaar is Instagram serieuzer geworden. Zomaar ‘kiekjes’ plaatsen is niet meer genoeg om je account te laten groeien. Ook het algoritme van Instagram is continu in beweging waardoor niet al je volgers jouw foto’s direct te zien krijgen. Onderstaande 5 tips helpen mij dagelijks om langzaam maar gestaag te blijven groeien op Instagram.
1. Wat vindt je doelgroep interessant?
Of je nu een persoonlijk account hebt en het leuk vindt om je leven te delen. Of je hebt een bedrijfsaccount en je hoopt een mooie groep met potentiële consumenten op te bouwen. Als je wilt groeien dan is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je plaatst. Alleen ‘zenden’ van informatie werkt al lang niet meer. Instagram is een social media platform, wat wil zeggen dat het gaat om sociale contacten en verbinding. Vraag je daarom af wat je doelgroep van jou wil weten en waar deze mensen interesse in hebben. Zo weet ik dat mensen mij volgen om mijn fotografie. Maar alleen het plaatsen van mooie foto’s is niet voldoende. Ze willen graag weten hoe ik die foto’s heb gemaakt. Ik kan ze dus aan mijn profiel binden door tips te geven, mijn meta-data te delen en te vertellen hoe ze dit zelf kunnen evenaren.
Maak voor jezelf de afweging in hoeverre je naar je doelgroep wilt luisteren. Het is namelijk jouw account en jij bepaalt wat erop te zien is. Voel jij je niet comfortabel bij datgene waar je doelgroep om vraagt, dan gaat er iets mis. In dat geval probeer jij de verkeerde doelgroep te bereiken óf is je account niet authentiek meer. Probeer dus bij jezelf te blijven! Misschien groei je dan minder hard, maar je krijgt wel volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in jou en je account!
2. Uitproberen en conclusies trekken
Als je echt wilt groeien op Instagram dan is het bekijken en onderzoeken van je statistieken erg van belang. Om je statistieken te kunnen zien, moet je je Insta-account omzetten naar een zakelijk account. Dit gaat alleen door hem te koppelen aan je Facebook Pagina. Als je dit hebt gedaan kun je allerlei informatie inzien. Bekijk bijvoorbeeld per foto waar je weergaven vandaan komen en hoeveel mensen je hebt bereikt. Maar onderzoek ook waar je volgers vandaan komen (en of dat past bij jouw ideale doelgroep) en wanneer deze groep actief is.
Ik kies er bijvoorbeeld bewust voor om me te richten op Nederlandse en Belgische volgers. Daarom schrijf ik al mijn bijschriften in het Nederlands en gebruik zoveel mogelijk Nederlandse hashtags. Ik heb namelijk niets aan duizenden buitenlandse volgers die niet begrijpen waar ik het over heb. En dit is ook niet interessant voor potentiële opdrachtgevers. Daarnaast zeggen mijn statistieken dat mijn doelgroep ’s avonds rond 9 uur het meest actief is. Je kunt denken dat dat dus de beste tijd is om iets online te zetten. Maar probeer ook eens andere tijdstippen om te zien of dat wel écht zo is. Want de kans bestaat ook dat jouw post juist wegvalt wanneer iedereen bedenkt op die tijd zijn/haar Instagram foto te plaatsen. Probeer dus vanalles uit om te zien wat voor jou werkt.
3. Gebruik de functies van Instagram
Instagram heeft maar 1 doel: zorgen dat zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk op het platform blijven hangen. Daar verdienen ze namelijk geld mee. Om dit te bereiken bedenken ze telkens nieuwe features voor je feed of voor Instagram Stories en IGTV. Maak hier dus gebruik van als je wilt blijven groeien op Instagram. Zo luisterde ik laatst naar een presentatie van een Instagrammer die aangaf dat het werkt om slideshows in je feed te plaatsen, het liefste zo lang mogelijk. Inmiddels ben ik daarmee aan het experimenteren en het lijkt inderdaad positief te werken voor je engagement wanneer je dit op de juiste manier uitvoert.
Zorg er ook voor dat je regelmatig iets op Instagram Stories plaatst en dat je de functies die hierin mogelijk zijn erin verwerkt. Tag mensen, tag locaties, stel vragen, plaats polls en gifjes en zorg dat het interessant is. Een heleboel om over na te denken! Het hoeft allemaal niet direct perfect te zijn, probeer gewoon wat bij jou past en hoe je op een natuurlijke manier toch gebruik van deze functies kunt maken. Want nogmaals: het gaat niet om informatie zenden maar om interactie, inspiratie en een gunfactor.
4. Kwaliteit boven kwantiteit
Op wat uitzonderingen nagelaten blijft kwaliteit een belangrijk punt. Kom niet meer aanzetten met slechtverlichte selfies, onscherpe beelden of bewogen foto’s. Je hoeft zeker geen professionele apparatuur aan te schaffen, maar doe wel je best om kwalitatief materiaal op je Instagram account te plaatsen. Denk na over compositie, kleurgebruik, storytelling en het algemene uiterlijk van je feed. Het artikel wat ik schreef over het maken van de perfecte Instagram feed is niet voor niets al jarenlang één van mijn best gelezen artikelen.
Wanneer mensen je feed bekijken moet meteen duidelijk zijn wat ze kunnen verwachten wanneer ze jouw account zouden volgen. Deel jij graag je mooiste foto’s van bloemen? Ben je trouwfotograaf? Of misschien ga jij dagelijks op pad om de lekkerste gerechten van locale restaurantjes te fotograferen? Het is goed om een thema te kiezen waar jouw account om draait. Dat kan ook een breder thema zijn zoals het ouderschap, beauty, etc. En ook al zijn je foto’s los van elkaar prachtig. Probeer ze ook in je feed goed te laten matchen voor rust en overzicht. Bijvoorbeeld met een voorinstelling in de Lightroom app die al je foto’s eenzelfde sfeer geven.
5. Maak het persoonlijk
Dit laatste punt is ook voor mij nog steeds een dingetje. Hoe je het ook wendt of keert… de meeste goedlopende accounts zijn persoonlijk en authentiek. Neem eens 5 accounts in je hoofd die jij graag volgt. Waarom is dat? Waarschijnlijk niet puur door mooie foto’s. Vaak ook door een stukje persoonlijkheid achter die foto’s. Bijvoorbeeld doordat je in Stories een kijkje in het leven van deze persoon krijgt. Of omdat je je kunt identificeren met deze persoon. Zet je schaamte dus aan de kant en laat jezelf eens zien. Zo bouw je veel makkelijker een band op met je (potentiële) volgers omdat ze een gezicht hebben bij de foto’s die je plaatst.
Wees ook niet bang om lange verhalen in de beschrijvingen van je foto’s te plaatsen. Wanneer deze teksten interessant genoeg zijn kan het juist hele positief werken! In die tekst kun je dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Geef advies, tips, deel persoonlijke verhalen of vertel gewoon iets grappigs. Het platform is dan wel voornamelijk op beeld gericht, maar uiteindelijk is het de combinatie beeld én persoonlijke teksten die groeien op Instagram mogelijk maken.
Als ik zou willen kan ik nog uren doorgaan met het geven van tips en het vertellen over mijn eigen ervaringen. Maar ik denk dat ik hier wel de belangrijkste punten op een rijtje heb gezet. Hopelijk kan ik jou op deze manier helpen om je Instagram account te laten groeien. Want meer volgers krijgen en meer likes ontvangen voelt wel heel fijn als je er hard voor werkt!
Deze blogpost is gemaakt in samenwerking met Ben