Een jaar geleden ben ik begonnen met verkopen op Etsy. Een super leuk verdienmodel wat ook voor fotografen interessant kan zijn! In dit artikel deel ik mijn ervaringen als Nederlandse verkoper, mijn beste tips en meer.
Als er iets is wat ik leuk vind aan ondernemen, dan is het wel het ontdekken van nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen. Zo heeft mijn blog verschillende verdienmodellen, verkoop ik foto’s via onder andere Werk aan de Muur en vorig jaar is hier nog een online verdienmodel bijgekomen.
In de zomer van 2023 kwam ik wat filmpjes tegen op Youtube van mensen die digitale producten verkopen op Etsy. Ik kende Etsy wel, maar dacht eigenlijk dat je hier alleen fysieke producten kon verkopen. Dat blijkt al een tijdje niet het geval te zijn, en dus was mijn interesse gewekt! Ik keek uren aan video’s, bedacht ideeën en maakte een aantal producten. En tegen half augustus was het tijd om mijn eerste shop te open en te starten met verkopen op dit platform!
Mijn ervaring met verkopen op Etsy als Nederlander
Inmiddels verkoop ik dus ruim een jaar op het platform Etsy. Wat ik precies verkoop ga ik niet delen, maar ik kan wel zeggen dat het digitale producten zijn die mensen kunnen printen. Ik ben grafisch ontwerper van beroep, dus ik kan vrij makkelijk vormgegeven producten maken. Het verkopen van digitale producten sprak me daarom direct aan.
Ik ben niet iemand die zomaar iedere opwelling volgt. Ik heb me dus heel goed voorbereid voordat ik mijn Etsy shop ging starten. En dat zou ik jou ook aanraden als je oprecht interesse hebt om je in deze wereld te wagen. Mijn ervaring is tot nu toe erg positief, maar ik besef wel dat dit zeker ook komt door deze goede voorbereiding én mijn jarenlange ervaring in de online marketing wereld.
Zoals ik vertelde opende ik in augustus 2023 mijn Etsy shop. Ik plaatste een stuk of 15 artikelen die ik al had gemaakt en toen was het wachten. Iedere dag kwamen er wat meer bezoekers en uiteindelijk, na ongeveer 2 weken, hoorde ik mijn telefoon een ‘Caching’ geluid maken. Yes, mijn eerste verkoop op Etsy was een feit! Niet veel later volgde de tweede verkoop en vanaf circa 4 weken is er geen dag meer geweest waarop ik geen enkele sale heb gemaakt.
In de periode van augustus 2023 t/m september 2024 heb ik meer dan 1800 producten verkocht!
En dat leverde me bij elkaar een omzet van zo’n 7.500,- euro op met verkopen op Etsy.
Wat neerkomt op een winst van zo’n 4.000 euro.
- Augustus: 2 verkopen
- September: 60 verkopen
- Oktober: 132 verkopen
- November: 132 verkopen
- December: 151 verkopen
- Januari: 143 verkopen
- Februari: 177 verkopen
- Maart: 136 verkopen
- April: 104 verkopen
- Mei: 144 verkopen
- Juni: 148 verkopen
- Juli: 157 verkopen
- Augustus: 176 verkopen
- September: 175 verkopen
Nu hoor ik je al denken, waarom gaat er nog zoveel van je omzet af? Dat komt omdat er ook kosten zijn wanneer je gaat verkopen op Etsy. Daarnaast heb ik (in sommige maanden) gebruikgemaakt van Etsy Ads, het advertentieplatform van Etsy waar je je producten zichtbaarheid kunt geven en waarbij je betaalt voor iedere klik naar jouw product. Hoe dit allemaal werkt en wat mijn ervaringen zijn met Etsy Ads deel ik verderop in het artikel. In de screenshot hieronder zie je hoe deze 13 maanden eruit zagen.
Verkopen in Amerika, Canada, Australië en andere landen
Het overgrote deel van de kopers op Etsy bestaat uit mensen uit Amerika, Canada, Australië en de UK. Dit is belangrijk om te beseffen wanneer je begint met verkopen op Etsy als Nederlandse shop. Ga je fysieke producten verkopen? Dan komen er flink wat verzendkosten bij in het buitenland. Daarnaast kan het lastig zijn om snelle levering aan te bieden. Daarom zou ik zelf kiezen voor het verkopen van digitale producten óf POD (Print On Demand). Je kunt je natuurlijk ook op de Nederlandse markt richten, maar besef dan goed dat je een veel kleinere doelgroep hebt.
Hoe begin je een eigen Etsy shop
Ben je al een tijdje enthousiast over het idee van het verkopen op Etsy? Dan ben ik echt de laatste die zegt dat je dit niet moet doen. Ik heb afgelopen jaar enorm veel geleerd en ik ben benieuwd hoe de toekomst van mijn shop eruit gaat zien.
Maar zoals ik al aangaf zou ik niet zomaar beginnen ‘omdat het je leuk lijkt’. Zoals bij alles is ook Etsy een plek waar vraag en aanbod samenkomen. Je hebt dus een strategie nodig om mee te beginnen. Hieronder leg ik dit uitgebreid aan je uit hoe je dit kunt aanpakken.
1. Wat wil je verkopen op Etsy en is hier markt voor?
Wil je iets gaan verkopen omdat je het zelf erg leuk vindt? Dat kan, maar de kans is groot dat je vervolgens erg teleurgesteld wordt. Hartstikke leuk dat jij handgemaakte armbandjes maakt, een geweldige foto van een bloem hebt gemaakt of jouw Lightroom preset graag met de wereld wilt delen. Maar er zijn een aantal dingen die je je moet afvragen voordat je kiest voor jouw product:
- Zijn er genoeg mensen die interesse hebben in mijn product?
- Hoeveel concurrentie heb ik voor mijn product?
- Wat voor prijs kan ik vragen voor mijn product, en wil ik het hiervoor verkopen?
Op Etsy verkopen momenteel zo’n 7,5 miljoen mensen hun producten. Stel dat iedere shop zo’n 100 tot 1000 producten verkoopt, dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel aanbod er inmiddels is. Wil dat zeggen dat Etsy vol is en dat je geen kans maakt? Nee, je moet alleen strategische keuzes maken in plaats van doen wat je leuk lijkt.
In de ideale wereld kies je een product om te gaan verkopen met hoog zoekvolume en lage concurrentie. Deze producten zijn lastig te vinden, maar zeker niet onmogelijk. Zelf gebruik ik het platform Erank om hier onderzoek naar te doen. Dit is een SEO tool waarmee je kunt uitzoeken waar vraag naar is en hoeveel concurrentie er voor dit zoekwoord is binnen Etsy.
2. Bepaal je strategie
Heb je gevonden wat je wil verkopen op Etsy, dan is het tijd om je verdere strategie te gaan bepalen. Hoe ga jij zorgen dat je opvalt tussen al die andere producten op de website? Denk bijvoorbeeld na over:
- De vormgeving van je shop banner en logo
- Het schrijven van al je teksten, titels en productinformatie met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden
- De afbeeldingen van je product en eventuele mockups
- Welke prijs je gaat hanteren
- Of je wel of geen kortingsacties laat lopen
- Hoe je je shop zelf gaat promoten, bijvoorbeeld met Pinterest
Het lijkt nogal veel om over na te denken en dat is het ook. Daarom zou ik je adviseren om eerst een aantal weken te nemen om goed na te denken over je shop, voordat je hem daadwerkelijk opent. Doe goed onderzoek naar andere shops en kijk wat werkt. Check bijvoorbeeld eens enkele shops uit deze lijst met huidige Top Etsy Sellers. Vaak is er een reden waarom deze shops zo goed lopen. Ze hebben duidelijke productfoto’s, verkopen vaak gepersonaliseerde dingen, gebruiken goede zoekwoorden, etc.
3. Wat zijn de kosten voor het verkopen op Etsy?
Het openen van een shop op Etsy is gratis. De geruchten gaan dat ze dit binnenkort gaan veranderen, maar wanneer dit precies gaat gebeuren is nog onduidelijk. Maar zoals ik eerder al aangaf zit er natuurlijk een verdienmodel voor Etsy achter het beschikbaar stellen van hun platform aan verkopers. De kosten werken als volgt.
Je betaalt:
- 0,18 euro voor ieder product dat jij in je webshop publiceert. Na een verkoop of na 4 maanden betaal je opnieuw deze 18 cent om je product actief te houden in je shop.
- 6,5% transactiekosten over de verkoopprijs (inclusief de verzendkosten) bij iedere verkoop.
- 4% + € 0,30 betalingsverwerkingskosten per verkoop.
- Stel je verkoopt producten van 4 euro, dan gaat er onder aan de streep 0,90 euro van je verkopen naar Etsy.
Het kan zijn dat er nog meer kosten bijkomen, bijvoorbeeld als je gebruik hebt gemaakt van Etsy Ads of wanneer Etsy jouw product heeft verkocht door op andere platformen (zoals Google) te adverteren. Dit heet ‘Offsite Ads’ en hiervoor betaal je ook een bedrag. Zorg er dus altijd voor dat je een prijs rekent waar je wist mee maakt. Het zou zonde zijn als je verkopen krijgt maar uiteindelijk verlies lijdt omdat je geen rekening had gehouden met de listingkosten, transactiekosten en betalingsverwerkingskosten.
4. Digitale producten, fysieke producten of POD?
Eerder in dit artikel heb ik het kort al even gehad over de drie soorten producten die je kunt verkopen in je Etsy shop:
- Digitale producten > direct downloads
- Fysieke producten > zelf verzenden
- Print on demand (POD) > via extern bedrijf
Ieder type product heeft z’n eigen voor- en nadelen. Denk bijvoorbeeld aan wel of geen verzendkosten en hoeveel werk je er zelf aan hebt om het te versturen. Maar denk zeker ook na over retouren, klantenservice en personalisatie.
Digitale producten kunnen direct gedownload worden door de koper, waardoor je helemaal niets hoeft te doen na een verkoop. Dit is dus het meest passief qua verkopen op Etsy. Maar voor een digitaal product kun je meestal ook minder geld vragen dan voor een fysiek product. Je moet dus meer verkopen voor een mooie winst, dan bij fysieke producten of POD.
Lijkt het verkopen van fysieke producten je wel wat? Dan zou je ook eens naar print on demand kunnen kijken. Dit zijn producten zoals truien, t-shirts, kaarsen, muurdecoratie, telefoon-hoesjes etc waar je jouw design op kunt laten printen. Je hoeft hier geen voorraad voor te maken, een bedrijf gaat pas aan de slag als je een verkoop binnen hebt. De meest populaire aanbieder is Printify, dit platform kun je laten samenwerken met Etsy zodat je zelf weinig tot niets hoeft te doen wanneer je een order hebt ontvangen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar er is genoeg informatie over te vinden online.
Je eerste verkopen, reviews en je Etsy shop laten groeien
Als je goed hebt nagedacht over de strategie van je shop dan is het tijd voor het leuke werk. Het opzetten van een Etsy shop is erg makkelijk en kost niet veel tijd. Je bedenkt een goede naam, opent de shop en publiceert je eerste listing. En dan is het wachten… Spannend!
Of het een feit is of een fabel weet ik niet, maar er wordt gezegd dat Etsy nieuwe shops tijdelijk extra pusht in de zoekresultaten om te kunnen beoordelen of ze potentie hebben. Open je shop daarom pas als je er ook echt actief mee aan de slag gaat, anders is het zonde van die periode.
Bij mij duurde het zo’n 2 weken voordat ik mijn eerste verkoop had. Een organische sale, wat wil zeggen dat hij afkomstig is van iemand die ik niet ken en die dus zelf mijn shop heeft gevonden. Zo leuk! Hoe meer verkopen je krijgt, hoe meer informatie je krijgt waar je iets mee kunt. Zo ontdek je welke producten wel of niet bekeken worden, welke producten verkocht worden en welke niet, etc. Belangrijke informatie die je kunt analyseren voordat je meer producten gaat maken.
Reviews
Eén van de belangrijkste dingen voor een nieuwe shop is het krijgen van (positieve) reviews. Want ja, zelf kijk je waarschijnlijk ook naar het aantal sterren als je een aankoop wilt doen bij een webshop. Kopers krijgen automatisch van Etsy een mail met de vraag om het product te beoordelen. Natuurlijk doet niet iedereen dit, bij mij is het zo’n 7%. Het behalen van een positieve score qua reviews helpt ook mee om een ‘Topverkoper-badge’ te verdienen. En dat is weer goed voor het vertrouwen dat potentiële verkopers in je shop hebben.
De meeste reviews die ik heb gekregen zijn enorm positief. Maar er zijn altijd een paar mensen die niet tevreden zijn. En of dit nu aan jou of jouw product ligt, of totale onzin is… je zult er mee moeten leren leven. Leuk is het zeker niet, maar je kunt er helaas weinig aan doen. Is er een probleem wat je kunt oplossen, dan kun je in contact opnemen met de koper om te kijken of jullie er samen uit kunnen komen. In dat geval kan de koper er nog voor kiezen om de review te wijzigen.
Daarnaast kun je er voor kiezen om openbaar te reageren op de reactie. Hiermee verdwijnt de mogelijkheid voor de koper om de review aan te passen. Maar je kunt dan wel jouw kijk op het verhaal delen.
Voordelen en nadelen rondom verkopen op Etsy
Nu je een tijdje bezig bent met Etsy kun je ook beoordelen of het is wat je ervan had verwacht. Krijg je bezoekers in je shop? Heb je al verkopen gehad? Loopt het heel anders dan je had verwacht? Ik kan me ook best voorstellen dat je wat voor- en nadelen hebt ontdekt die je vooraf nog niet had kunnen bedenken.
Zo begon ik met een aantal verschillende producten in mijn shop. En je zult natuurlijk altijd zien dat de producten waarvan ik had verwacht dat ze goed zouden verkopen, helemaal niet bleken te lopen. En juist andere producten gingen als een trein! Waarom? Omdat de Amerikaanse markt echt totaal anders is dan de Nederlandse markt. Het blijft dus een beetje gokken wat wel en niet werkt en daar kom je alleen achter door het te proberen.
Ook het tijdverschil met Amerika is niet altijd handig. Ondanks dat ik digitale producten verkoop die verder weinig toelichting of hulp vereisen, krijg ik toch weleens berichten. Om goede reviews te krijgen moet je hier snel op reageren, maar dat is dus lastig als je net in dromenland bent. Probeer daarom zo veel mogelijk vragen te beantwoorden in je shop zelf. Door middel van een FAQ én door informatie in je listing beschrijving en afbeeldingen te zetten.
Wel of geen Etsy Ads inzetten?
Ieder nieuw product komt grotendeels achteraan te staan in de zoekresultaten. Jouw listing moet een bepaalde score opbouwen om vooruit te gaan qua plek. Het uiteindelijke doel? Een plekje hoog op pagina 1. Want hoe verder weg je staat, hoe kleiner de kans dat potentiële kopers jouw product zien en overwegen om hem te kopen. Wil je je product direct zichtbaar hebben op pagina 1? Dan kun je adverteren!
Eerst 2 weken wachten
Een nieuwe Etsy shop moet 15 dagen wachten om te mogen adverteren op Etsy. Daarna kun je hiermee gaan experimenteren als je dat wilt. Is dit een must? Nee, zeker niet. Maar het kan wel helpen om het allemaal wat sneller te laten gaan. De kans is groot dat jij eerder verkopen krijgt, reviews opbouwt en zo hoger gaat ranken in de organische resultaten als je Etsy Ads gebruikt. Een aantal weetjes op een rijtje:
- Je kunt al adverteren vanaf 1 dollar per dag.
- Je betaalt alleen kosten wanneer iemand op je listing klikt.
- Voor views op de zoekresultaten-pagina betaal je dus niets.
- Het duurt gemiddeld 30 dagen voordat Etsy goed kan bepalen aan welke mensen ze jouw product wel of niet moeten tonen voor goed resultaat.
- Je kunt op ieder moment beginnen of stoppen met Etsy Ads.
Ik weet dat er een haat-liefde verhouding is bij Etsy verkopers over het gebruik van Ads. Ook bij mij. In de eerste maanden heb ik standaard 10 dollar per dag uitgegeven aan adverteren op Etsy. En zoals je aan het begin van mijn artikel hebt kunnen zien heb ik iedere maand winst gemaakt. En dat ondanks dat ik producten verkoop die vrij goedkoop zijn.
Het is dus een goede manier om je producten zichtbaar te krijgen als je net nieuw bent en nog niets hebt opgebouwd. Maar wat ik ook kan zien in mijn statistieken is dat ik meer geld uitgaf aan Etsy Ads dan dat ik er voor terug kreeg. Dat wil zeggen dat er dus ook een deel van mijn verkopen organisch kwamen en dat is alsnog verlies leed qua Ads.
Experimenteren in mijn shop
Vanaf februari ben ik een periode gestopt met het gebruiken van Etsy Ads. En wat bleek… ik kreeg nog steeds veel verkopen! Ik bleef ook nieuwe producten ontwikkelen, dus je weet nooit precies waar het door komt. Het blijft uitproberen, maar het scheelt wel een hoop geld als je geen advertenties inzet. Dan is een veel groter deel van je omzet uiteindelijk winst.
Ga jij verkopen op Etsy?
Ik zou je nog 1001 dingen kunnen vertellen over mijn avontuur op Etsy, maar ik denk dat ik met deze informatie de basis vrij goed dek. Zoals je kunt zien ben ik erg enthousiast over mijn eigen shop en wil ik mijn kennis graag met jullie delen. Maar ik weet ook dat het erg veel tijd kost om in je shop te investeren. Denk er dus echt goed over na voordat je begint. Het zou zonde zijn om het half te doen en uiteindelijk niet het gewenste resultaat te behalen. Succes en veel plezier!
8 Reacties
Ik had vele jaren geleden een Etsyshopje. Er waren er toen echt niet veel in onze contreien en Etsy was hier nauwelijks gekend. Ik ben er mee gestopt omdat ik er geen zin meer in had. Maar ik heb alweer zoveel oorbellen liggen dat ik toch overweeg om mijn winkeltje nog eens te openen .
Leuk dat je een Etsy shop hebt gehad Mie. Ik kan me voorstellen dan fysieke producten heel anders zijn om te verkopen dan digitale producten. Maar als je er weer zin in hebt zou ik het zeker nog een keertje proberen. Al is de concurrentie nu wel een stuk groter denk ik. Succes!
[…] 2. Hier fotografeerde ik voornamelijk eten en drinken op het terras. Wat een leuke plek! 3. Mijn Etsy shop blijft lekker doorgaan met het genereren van verkopen. Toch leuk als je ’s ochtends wakker […]
Nou een shop opzetten voor fysieke producten als je aangeeft ondernemer te zijn , is wel echt een drama. Ik moest me registeren ivm allerlei inpakwetten/eisen in Duitsland en Frankrijk en btw regels in verschillende landen, hoe je moet verzenzen ook een drama per land …. vreselijk onduidelijk allemaal. Dus zie er maar vanaf …
Jammer dat het zo lastig is wanneer je fysieke producten wilt verkopen. Dat maakt de drempel wel hoger inderdaad!
Dag Evelien, bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb een vraagje, ik ervaar zelf problemen met het aanmaken van mijn etsy shop, ik kan niet verder bij het doorgeven van mijn bankgegevens. Had jij hier ook problemen mee en heb je enig idee wat ik hierin kan veranderen waardoor het wel werkt?
Hi Larissa, leuk dat je een Etsy shop wilt beginnen! Ik sta als bedrijf ingeschreven bij de KvK en heb ook zo mijn inschrijving bij Etsy ingevoerd. Ik heb geen problemen ervaren met dit proces.
Maar ik heb inderdaad wel een mail van iemand anders gekregen met hetzelfde probleem. Helaas weet ik niet hoe ik je hier bij kan helpen. Je zou Etsy zelf even een mailtje kunnen sturen om wat meer informatie te krijgen. Succes!
[…] Daarna speelden we nog een digitaal spelletje. 3. Afgelopen jaar heb ik het al vaker gehad over mijn Etsy shop. December bleek mijn beste maand ooit te worden! Op 29 december ging ik over de magische 1.000 euro […]