Als blogger én marketeer vind ik influencer marketing razend interessant. Niet gek dus dat ik maanden geleden het boek ‘Je doet het toch wel gratis?’ van Mascha Feoktistova en haar manager Max de Vries al bestelde als pre-order. Afgelopen donderdag viel het boek op de deurmat en in dit artikel geef ik mijn eerste indruk!
De titel van het boek had meteen mijn aandacht. Iedereen die werkzaam is als publisher in deze industrie krijgt mailtjes van bedrijven met uiteenlopende vragen. Van het plaatsen van een linkje tot het delen van een infographic en van het reviewen van een product tot het delen van een persbericht. En het liefste gratis en voor niets. En begrijp me niet verkeerd, ook ik ben zo begonnen! Maar dat Influencer marketing inmiddels een grote business is waar een hoop geld in omgaat, is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Mascha en Max geven met ‘Je doet het toch wel gratis?’ zowel de marketeer als de influencer handvatten om goede keuzes te maken die voor beide partijen goed uitpakken.
Review – Je doet het toch wel gratis?
Wanneer je een boek gaat lezen over een bepaald onderwerp, wil je dat de schrijver expert is in dit vakgebied. Mascha Feoktistova is één van de grootste Nederlandse influencers die al jaren in het vak zit. Samen met haar manager Max de Vries heeft ze heel wat meegemaakt, uitgeprobeerd en geleerd. Expert zijn ze dus zeker te noemen! Wist je trouwens dat ik ook heb ‘samengewerkt’ met Mascha? Jaren geleden fotografeerde ik 2x de Beautygloss Party.
Nuttige inhoud
Als je een boek met veel plaatjes en screenshots verwacht dan heb je het mis. De 192 pagina’s zijn vrijwel allemaal tekstueel, op een paar excel sheets en schema’s na. Zodra je de inhoudsopgave van ‘Je doet het toch wel gratis?’ bekijkt zie je dat het boek is opgedeeld in drie delen waar verschillende hoofdstukken onder hangen:
• Deel 1: Het Fenomeen
• Deel 2: Doelen
• Deel 3: Strategie
Simpel gezegd is deel 1 een groot stuk theorie uit de marketing. Toegespitst op Influencer Marketing, maar eigenlijk basiskennis die iedere marketeer zou moeten hebben én toepassen wanneer het over het vermarkten van een product of dienst gaat. Duidelijk uitgelegd en naar mijn idee onmisbaar voor een geslaagde inzet van influencers voor je merk. In dit eerste deel van het boek vind je ook achtergrond informatie over het ontstaan van deze snel groeiende markt en een overzicht van verschillende platformen en kanalen.
Wat is je doel?
Wanneer je in deel 2 van het boek komt heb je de nodige basiskennis van (influencer) marketing om het te begrijpen. In dit deel gaat het dan ook over de vertaalslag van je doelen naar een plan. Je leer Influencer Marketing op de juiste manier te integreren in je marketing om je doelen te bereiken. Want er zijn talloze mogelijkheden in dit vakgebied waardoor je snel verkeerde keuzes maakt. Om het je wat makkelijker te maken hebben Mascha en Max een keuzematrix opgesteld in ‘Je doet het toch wel gratis?’. Dit geeft zeker voor de beginnende Influencer Marketeer meer inzicht in de beste keuzes voor bepaalde doelen.
Daarnaast gaat het in deel twee over het kiezen voor de juiste influencer. Helaas zijn er nog steeds veel influencers die niet oprecht zijn. Er worden volgers gekocht, er wordt gelogen over bezoekersaantallen en engagement… met zulke influencers wil je niet in zee gaan. Met het 5 minuten research plan uit het boek ontdek je snel of een potentiële influencer oprecht is én bij je merk past.
Serious business
In het derde en laatste deel van het boek leer je voornamelijk de details. Het zetten van de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ van je Influencer Marketing. Er komen diverse juicy verhalen aan bod die vaak ook heel goed illustreren hoe het NIET moet. Hoewel in de meeste positieve verhalen merknamen, bedragen en andere details eerlijk worden gedeeld is dit in de negatieve verhalen uiteraard niet het geval. Het gaat ook niet om het bedrijf, maar om het verhaal. Haal er je voordeel uit en pak het nooit op deze manieren aan.
Lekker leesbaar
Het boek is geschreven door twee totaal verschillende mensen. Dat kan nogal problemen geven met het samenvoegen van teksten tot één goedlopend verhaal. In ‘Je doet het toch wel gratis?’ is dit op een hele natuurlijke en fijne manier gedaan. Alle teksten in groen zijn geschreven door Mascha. De meeste zwarte teksten door Max. Max geeft de theoretische kennis waar Mascha op reageert door haar ervaringen te delen. Erg leuke insteek! Daarnaast is het geschreven in spreektaal. Ik kan Mascha regelmatig zinnen in mijn hoofd horen zeggen. Je moet hier van houden, maar ik vind het een persoonlijke touch geven.
De hoofdstukken zijn goed gekozen en de opbouw van het boek vind ik ook goed in elkaar steken. Ook komt er regelmatig een case tussendoor wat het lekker afwisselend maakt. Aan het einde komen ook andere influencers en marketeers aan het woord. Allemaal namen die ge kent. Van Monica Geuze tot Anna Nooshin en van Kalvijn tot Queen of Jetlags. Leuk om ook deze korte verhalen te lezen. Kleine puntjes van kritiek: ik vind dat er veel herhaald wordt. Ook zitten er best veel opmaak-technische fouten in (dubbele spaties, vergeten spaties). Als grafisch ontwerper valt mij dat direct op en dat vind ik zonde.
Heb ik er iets van geleerd?
Als ik heel eerlijk ben dan had ik het boek gekocht om er als influencer meer kennis uit te halen. Er wordt tenslotte gezegd dat het boek zowel voor marketeers als voor influencers is. Toch vind ik dat het wel heel erg gericht is op de Influencer Marketeer. Dat is niet erg, want ook die kennis kan ik goed gebruiken. Maar onthoud dit wel als je van plan bent om het aan te schaffen. Omdat ik al een online marketing opleiding heb gedaan én in het vakgebied werk (aan beide kanten) was de theorie voor mij niet nieuw. Het zijn dan ook vooral de verhalen van Mascha die me echt interesseerde. Het boek heeft nog meer mijn ogen geopend over deze ‘wereld’ en vooral over de waarde die Influencer Marketing voor een bedrijf kan hebben wanneer het op de juiste manier wordt uitgevoerd.
Ik vind het dus zeker een nuttig boek waar iedereen iets uit kan halen. Ook wanneer je zelf een influencer bent. Maar ik zou het vooral aanraden aan alle marketeers in Nederland die ‘iets met influencers’ willen gaan doen. Want influencers nog te vaak gezien als jonge meiden met een hobby die je niet hoeft te betalen. En die gedachte moet echt verdwijnen.
Hebben, hebben, hebben!
Weet jij nu zeker dat het boek iets voor jou is? Zet hem dan op je lijstje voor de feestdagen óf schaf hem lekker direct aan. Het 192 pagina’s tellende boek kost euro 22,50,- en is zeker waardevol wanneer je je wilt verdiepen in de wereld van Influencer Marketing. Je krijgt een goed beeld van de do’s en don’ts en kunt de tips direct toepassen op je eigen situatie. Klik hier voor meer informatie over het boek! Je doet het toch wel gratis? van Mascha Feoktistova en Max de Vries.
9 Reacties
Ik heb hem ook besteld en wat betreft de opmaak viel mij dat ook op met spaties etc. Op zich wel zonde. Zelf had ik hem wel wat meer gekocht om er als ‘influencer’ meer informatie uit te halen, maar dat is dan weer een soort van tegenvaller. Ik vond het wel interessant, maar had toch meer de influencer kant belicht zien worden.
Bedankt voor je reactie Mariska. Ik vind dat inderdaad ook jammer, dat was ook de reden waarom ik hem kocht. Dus ik snap je helemaal!
Ik vond niet alleen de dubbele spaties erg jammer, maar ook de enorme hoeveelheid spelfouten. Ook waren de zinnen vaak onnodig lang, waardoor het echt niet lekker weg leest. Had zoveel van dit boek verwacht en gehoopt na de kritiek op Mascha haar vorige twee boeken welke ook vol stonden met spelfouten, dat het nu wel mee zou vallen. Maar helaas. Je bent de eerste die eerlijk kritiek durft te geven, erg prettig!
Hi Tini, dank voor je reactie! Ik heb geen eerder boek van Mascha gelezen dus ik wist niet dat spelfouten toen een ding waren. Ik moet zeggen dat die me in dit boek niet heel erg zijn opgevallen. Maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf. Maar als je weet dat dat een zwak punt is, dan zou ik het sowieso goed laten redigeren voordat het gedrukt wordt.
Bedankt voor je heldere review! Ik was er nog ober aan het twijfelen, maar ik ga het boek aanschaffen. 😀 Tipje voor jouw tekst: je hebt ergens 22,50,- staan. De ‘,-‘ is denk ik net te veel haha.
Oeh! Dit boek lijkt mij zo interessant en ik heb het ook al heel lang op mijn verlanglijstje staan! Ik zag ‘m afgelopen week in de boekenwinkel liggen maar na deze review ga ik hem toch maar gauw aanschaffen! Klinkt enorm interessant en leerzaam.
Redigeren is natuurlijk weer een extra kostenpost. Ik ben zelf ook (video) content maker (sinds 2009) en merk dat het begon met een enorme passie. Na verloop van tijd loopt dit naadloos over in een ‘trucje’ om geld te blijven genereren. Zeker wanneer je in de kolk bent gestapt om enkel hiermee je brood te verdienen.
Onbegrijpelijk dat er na alle kritiek op haar eerste boeken deze keer weer zoveel fouten en vreemde zinnen in staan. Je zou denken dat er deze keer extra op gelet zou worden. Ik moet zeggen dat ik ook deze poging weer niet erg serieus neem, meer als weer een projectje om uit haar bekendheid zo veel mogelijk geld te slepen. Ik wordt als lezer schijnbaar ook niet serieus genomen. Als ‘niet alles voor niks’ hoeft, betaal er dan in vredesnaam iemand voor om je boek te redigeren.
Influencers als Masha zijn een beetje gaan geloven dat alles wat ze aanraken in goud veranderd. Dit boek is echter in poep veranderd toen ze het aanraakte. Mijn tip aan Masha: schrijven is een vak dat jij overduidelijk niet beheerst. Laat het lekker aan anderen over die het wel kunnen. En gebruik spellingscontrole.