Wie droomt er niet van een prachtige Instagram feed waar dagelijks honderden likes en tientallen nieuwe volgers bij komen? Kirsten Jassies en Joyce Nafzger delen in hun boek Instaproof hoe je in 15 stappen succesvol wordt op Instagram. Benieuwd? Vandaag geef ik mijn mening over het boek!
Instagram = HOT
Instagram is veel meer dan alleen een plaatjesboek. Met bijna 1 miljard wereldwijde gebruikers, waaronder 6 miljoen Nederlanders, biedt dit social media platform vele mogelijkheden om jou en je merk op de kaart te zetten. Geen wonder dus dat de profielen van merken als paddestoelen uit de grond schieten. Iedereen wil opvallen, de doelgroep bereiken en vooral zoveel mogelijk naamsbekendheid creëren. Maar hoe doe je dit op een effectieve manier? En hoe bereik je de juiste mensen? Want het heeft weinig zin om als plaatselijke sieradenwinkel alleen maar volgers uit America te hebben. Instaproof helpt je in 15 stappen naar een succesvolle Instagram pagina.
Picture perfect vormgeving
Toen Instaproof op mijn deurmat viel werd ik direct vrolijk. Want als grafisch ontwerper ging mijn hart sneller kloppen door de mooie vormgeving van het ruim 150 pagina’s tellende boek. De kleurtjes, de fijne opbouw, de diverse lettertypes én natuurlijk alle prachtige foto’s van mede-instagammers. Het boek is sowieso een plaatje en dat helpt zeker mee om het in één keer uit te lezen.
De 15 stappen van Instaproof
Succes is voor iedereen anders. En iedereen die zich al een tijdje in het Instagram wereldje begeeft weet dat insta-succes makkelijker klinkt dan dat het daadwerkelijk is. Daarom is het belangrijk om niet zomaar met Instagram aan de slag te gaan maar je hierin te verdiepen en een plan op te stellen. En daarbij helpt Instaproof!
Het boek werkt volgens 15 hoofdstukken, oftewel de 15 stappen. Van uitleg over het algoritme tot het bepalen van je doelstelling & doelgroep en van het werken met hashtags tot het gebruik van Instagram Stories. Alles waar je aan kunt denken bij Instagram komt aan bod, behalve IGTV omdat dit waarschijnlijk nog niet bestond toen het boek werd geschreven. Ieder hoofdstuk begint met een titelpagina waarop een korte uitleg staat over de inhoud van het hoofdstuk. Vervolgens lees je verder en krijg je informatie over het onderwerp. De teksten worden afgewisseld door quotes, blokjes met tips, lijstjes en natuurlijk een hoop voorbeelden in beeld. Dit maakt het boek heel makkelijk te begrijpen!
Is Instaproof waardevol?
Op mijn Instagram Stories vroeg ik wat mijn bezoekers in deze review terug wilden zien. Ik leerde namelijk in het boek dat het goed is om interactie aan te gaan met je volgers! De vraag die ik het meeste kreeg was of het boek waardevol is. En dat is best een lastige vraag!
Voor mij persoonlijk is Instaproof vooral een bevestiging van datgene dat ik al over Instagram wist en dat de manier waarop ik het aanpak de goede kant op gaat. Maar ik ben dan ook al jarenlang actief en heb begin dit jaar nog een opleiding Online Marketing gedaan waarin onderdelen als doelstellingen, doelgroepbepaling en social media actief aan bod kwamen. Daarnaast lees ik een hoop artikelen over Instagram en probeer ik vanalles uit. Natuurlijk doe ik het niet 100% perfect, maar ik probeer zoveel mogelijk tips te gebruiken in mijn ‘strategie’. Veel echte nieuwe ontdekkingen heb ik dus niet gedaan in Instaproof.
Beginnende Instagrammer?
Maar dat maakt het zeker niet nutteloos! Ik denk juist dat het een heel goed handboek is voor mensen die nog niet zo serieus bezig zijn geweest met Instagram als professioneel social media kanaal. Het boek neemt je aan de hand mee door alle functies en mogelijkheden en leert je structuur aan te brengen, doelen te stellen en efficiënt te werken. Dat maakt het super leerzaam en heel waardevol voor startende social media marketeers voor bedrijven van zowel producten als diensten. Zelfs als je nog geen enkele kennis hebt op dit gebied kun je na het lezen van dit boek direct aan de slag met het opzetten van een succesvol kanaal.
Het boek zit boordevol handige tips, bruikbare programma’s en zelfs wat korte fotografie-tips. Want Instagram blijft een grotendeels visueel medium waar goed en inspirerend beeldmateriaal key is. En zelfs als je al ervaren bent in de Instagram-wereld dan blijft het leuk om te zien hoe mede-instagrammers dingen aanpakken en wat zij je voor tips geven.
Extra Instaproof-platform!
Wat ik heel leuk vind is dat het niet ophoudt bij het boek. Instaproof heeft namelijk ook in Instagram-profiel én een website. De functies binnen Instagram en het welbekende algoritme veranderen namelijk zo snel dat het boek over een tijdje niet meer helemaal up-to-date zal zijn. Daarom kun je via het platform altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes, achtergrondinformatie, updates etc. Je kunt je hier ook inschrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief of je aanmeldingen voor een training of e-course als je nog niet uitgeleerd bent.
Interesse?
Persoonlijk ben ik erg enthousiast over het boek. Het is prachtig vormgegeven, zit boordevol tips en trucs en leert je echt om planmatig met Instagram aan de slag te gaan als het je doel is om een succesvol account te maken. Het boek is voor beginnende Instagrammers echt een ideaal vertrekpunt en voor gevorderde instagrammers is het vooral een bevestiging. Maar de leuke tips en persoonlijke stukjes van bekende Nederlandse Instagrammers maakt het voor mij de moeite waard. Je koopt Instaproof o.a. via bol.com voor euro 17,50,- en dan heb je hem de volgende dag in huis!
8 reacties
Erg benieuwd naar het boek geraakt. Ziet er super leuk uit op het eerste gezicht!
Het is ook echt een leuk boek dat top is vormgegeven!
Ben erg benieuwd naar het boek. Vind de vormgeving ook erg mooi eruit zien. Mooi review heb je geschreven. Liefs soraya
Leuk om te horen Soraya! Ben benieuwd wat je ervan vindt mocht je hem kopen 🙂
Hoe legen ze het algoritme uit in het boek aangezien het steeds veranderd.
Hoi Jorn! In het boek staat dat het algoritme werkt volgens het domino-effect. Eerst krijgt een klein deel van je volgers je nieuwe foto te zien (max. 10 procent). Als die volgers actie ondernemen door te liken of reageren dan krijgen steeds meer mensen te zien. Instagram ziet dan dat je post interessant genoeg is om aan meer mensen te laten zien. Blijven de likes en reacties uit in korte tijd? Dan krijgen dus minder van je volgers de foto te zien.
Maar zoals je zegt, het algoritme blijft veranderen. Wie weet is het binnenkort weer anders.
Wat fijn om te horen dat ons boek bij jou, als fotografe en grafisch vormgeefster, in de smaak valt Evelien! 🙂 Prachtige, uitvoerige review heb je er ook over geschreven. Dankjewel daarvoor! Waarderen we enorm!
Leuk om te horen Joyce, bedankt voor je reactie!