Fotografie | Weekendje Frankrijk, Opaalkust

Het kan je niet ontgaan zijn dat het afgelopen weekend prachtig weer was. En dat kwam goed uit, want ik had vrijdag vrij genomen en ging drie dagen met mijn ouders en broertje uitwaaien aan de Franse kust! Niet te ver rijden voor een korte tijd, maar wel lekker even weg uit je normale omgeving. Zien wat ik daar fotografeerde? Lees dan verder!

Donderdagochtend (Hemelvaartsdag) om 5.00 uur ging mijn wekker. We wilde de drukte voor zijn dus vertrokken om 6.00 uur. Hoewel het prachtig weer zou moeten worden zag je buiten geen hand voor ogen, het was onwijs mistig. Gelukkig was de mist tegen de tijd dat we een tussenstop maakte in het Belgische kustplaatsje ‘De Panne’ volledig weggetrokken! Zodoende stonden we om 8.00 uur ‘s ochtends op een grotendeels verlaten strand in België. Het was nog behoorlijk koud, maar na een strandwandeling vonden we een terrasje dat al open was en konden we opwarmen in het zonnetje, uit de wind en met een beker warme chocolademelk. We liepen nog een eindje verder en iedere minuut werd het drukker op het strand. De leuke strandhuisjes openden hun deuren en de strandstoelen stonden er uitnodigend bij. Het beloofde een mooie dag te worden!

Tegen 11.00 uur reden we verder richting Calais, wat nog een uurtje rijden was vanuit De Panne. De eerstvolgende stop: Cap Blanc Nez. We begonnen boven op de top bij het gedenkteken en reden vervolgens een stukje door naar onderen (bij Wissant) om de krijtrotsen vanaf het strand te kunnen zien. Van de mist van vanochtend was weinig meer te merken. Het was warm met een fel blauwe lucht! Inmiddels was het al rond etenstijd en besloten we richting het hotel te rijden en daar wat te eten te zoeken. Rond 8 uur was ik compleet gesloopt en kroop ik na een warme douche lekker in mijn hotelbed om wat te lezen en lekker lang te slapen.

De volgende ochtend waren we weer vroeg uit de veren! Na een hotel-ontbijtje (yum!) reden we naar het stadje Boulogne waar we de auto in de bovenstad op een parkeerplaats reden. De bovenstad heeft een mooi oud centrum waar een complete stadsmuur omheen loopt. Over deze muur kun je ook lopen en dat deden we dus. Vervolgens liepen we richting de haven van Boulogne-sur-mer wat een stuk lager ligt. Ook daar liepen we een tijdje rond en zaten we op een terrasje. Helaas moesten we dat hele stuk ook weer omhoog klimmen naar de auto, in de hitte!

De volgende plek die we bezochten was Wimereux, een leuke badplaats waar het ontzettend druk was! We liepen over de boulevard, ik besloot nog even een stukje de zee in te lopen (wat was het water koud!) en uiteindelijk vonden we een terrasje voor een late lunch. Vanuit dit stadje kijk je op nog meer mooie krijtrotsen. We liepen nog een stuk over het strand en wandelden uiteindelijk weer terug naar de auto.

Tijd om onze route te vervolgen naar het strand van Calais. In Calais zou ‘s avonds namelijk een theater-spectakel zijn op het water wat ons leuk leek om te zien. Omdat dat pas begon tegen de tijd dat het donker werd, besloten we eerst aan de kust wat te eten. Na het eten liepen we nog even de pier op richting de vuurtoren. De zon ging al langzaam onder en het zag er mooi uit. Snel reden we naar een parkeerplaats in de stad om op tijd te zijn voor het evenement van de avond.

Het was onwijs druk, dus parkeren was lastig. Eenmaal aangekomen bij de locatie van het theater-spectakel bleek de organisatie nogal te wensen over te laten. Het was zo druk dat het publiek rijen dik stond, maar omdat het water natuurlijk lager ligt dan de kant waar de mensen stonden, kon je helemaal niets zien. Mensen klommen in bomen, stonden op stenen en kinderen zaten in de nek bij hun ouders, maar wij konden compleet niets zien. Een kwartier later (het was nog steeds niet begonnen) zijn we dus terug naar de auto gegaan en naar het hotel gereden.

Op dag drie stonden we ook op tijd op, we verzamelden onze spullen en reden naar het centrum van Calais om een stadswandeling te doen. Het begon warm en zonnig, maar een half uur later kwam er een super donkere wolk over de stad. We bereikten de vuurtoren en dat was maar goed ook, want toen we daar binnen liepen begon het hard te regenen. Zo’n 300 trappen omhoog stonden we boven op de vuurtoren om (in de regen) van het uitzicht te genieten. En toen kwam ik erachter dat Calais eigenlijk ene hele lelijke stad is haha. Toen het ophield met regenen liepen we weer verder, en gelukkig begon de zon snel weer te schijnen waardoor het snel weer bloedheet was. We kwamen nog een keertje langs de pier waar we een ijsje aten en zeemeeuwen op de foto zetten.

Tegen het einde van de middag reden we terug naar huis. Onderweg aten we bij een wegrestaurant en toen ik rond 21.00 uur de deur naar mijn huis opende was ik compleet gesloopt. We hebben veel gedaan in drie dagen en hoewel ik dat warme weer heerlijk vind is het ook extra vermoeiend. Fijn dus om nog een vrije zondag te hebben voordat het ‘normale leven’ weer begint.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt met mijn Canon EOS 6D met 24-70 mm f2.8 lens en 70-200mm f2.8 lens. Afgelopen jaren heb ik nooit meer mijn spiegelreflex meegenomen op ‘vakantie’ en nu weet ik weer waarom. Het is onwijs veel sjouwen, zeker met deze grote en zware lenzen. Ik wil binnenkort toch eens kijken naar een compacte en multifunctionele systeemcamera voor op reis. Dat is echt zoveel fijner!

5 reacties op “Fotografie | Weekendje Frankrijk, Opaalkust

1. groot zwaar en een zere nek.Daarom ben ik over gestapt naar een OlympusOMD5MarkII scheelt 2 hele kilos!!!

2. Mooie foto’s! Ik heb zelf een Olympus OMD EM10 Mark II. Juist omdat ik niet wilde sjouwen met een zware spiegelreflex.