Ben jij van plan om dit jaar een succes te maken van je fotografie-bedrijf? Klanten werven als fotograaf kan op veel verschillende manieren. In dit artikel deel ik 10 praktische tips waar je meteen mee aan de slag kunt!
Of je nu trouwfotografie, portretfotografie, newborn fotografie of bedrijfsfotografie doet, je bent altijd afhankelijk van opdrachten. Klanten werven is misschien niet het leukste om te doen, maar wel essentieel om je bedrijf te laten groeien. Dus hoe eerder je hiermee begint, hoe sneller je lekker kunt doen wat je het leukste vindt: fotograferen. Lees ook: Fotograaf worden? Zo pak je dat aan!
Klanten werven als fotograaf
1. Zorg voor een professionele website
We leven dan wel in een tijd van TikTok filmpjes, Reels en Instagram posts, maar een website is als bedrijf nog steeds erg belangrijk. Niet alleen om gevonden te worden (zie tip 2), maar ook voor de betrouwbaarheid van je bedrijf. Op een website kun je niet alleen je portfolio delen. Je kunt hier ook wat meer vertellen over jezelf, je diensten en tarieven delen, recensies weergeven én natuurlijk je contactinformatie en een contactformulier neerzetten. Voor een potentiële klant is het handig om dit allemaal bij elkaar te hebben en je komt meteen een stuk professioneler over.
Het maken van een website hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel geld te kosten. Met bijvoorbeeld Wordpress en een goedkope hosting krijg je dit snel en makkelijk voor elkaar. Zorg ook meteen voor een bijpassend e-mailadres. Staat een heel stuk netter dan een @gmail adres.
2. Optimaliseer je website voor zoekmachines (SEO)
Maak je website zoekmachinevriendelijk door belangrijke zoekwoorden toe te voegen op je pagina’s. Denk daarbij aan woorden die je klant zou gebruiken om te zoeken naar een fotograaf. Gebruik bijvoorbeeld termen als portretfotografie, bruidsfotograaf of productfotografie. En vergeet ook niet je regio te vermelden. Woon je in Groningen, neem dan de namen van enkele grotere dorpen en steden waarin jij werkzaam bent op in je teksten. Goede SEO zal er zeker voor zorgen dat jij meer bezoekers krijgt op je website, en dus ook meer potentiële klanten als fotograaf!
3. Vergeet offline-zichtbaarheid niet
Met alle online mogelijkheden zou je bijna vergeten dat je ook offline heel veel aan promotie kunt doen. Laat bijvoorbeeld flyers drukken bij Flyeralarm en probeer deze te verspreiden. Stel, je bent trouwfotograaf. Probeer dan samenwerkingen aan te gaan met bruidsmode winkels bij je in de buurt zodat je hier je flyers neer mag leggen. Of ga met een standje op een trouwbeurs staan waar je in contact kunt komen met verloofde koppels. Geef ze vervolgens een flyer mee zodat ze iets tastbaars hebben om later nog eens naar te kijken.
Bedenk waar jouw doelgroep komt en hoe je ze kennis kunt laten maken met jou als fotograaf. Dit is voor iedere vorm van fotografie anders, maar er zijn talloze mogelijkheden om flyers, visitekaartjes of ander drukwerk onder de aandacht te brengen bij je potentiële klanten. En het voordeel hiervan is dat het vaak langere tijd in huis blijft ‘rondslingeren’. Zo is de kans groter dat ze daadwerkelijk een momentje pakken om je website te bekijken en contact met je te zoeken.
4. Laat zien wat je kunt!
Heb je nog niet zo’n groot portfolio en wil je dit graag uitbreiden? Organiseer dan eens een dag vol met mini-fotoreportages voor een klein prijsje. Dit heeft heel veel voordelen, zo kun je niet alleen je portfolio verbeteren maar ook ervaring opdoen. Daarnaast laat je meer mensen kennis met je maken. Zijn ze enthousiast? Dan is de kans groot dat ze de gemaakte foto’s aan vrienden en familie laten zien. Op die manier maken je klanten reclame voor jou als fotograaf op een hele natuurlijke manier. Er is namelijk niets wat beter werkt dan mond-tot-mond reclame.
Maar hoe kom je aan klanten voor je mini-fotoreportages? Dit kan bijvoorbeeld door het aan te kondigen op social media of om hier je familie, vrienden en kennissen voor uit te nodigen.
5. Lokaal netwerken
Netwerken klinkt misschien eng en veel te hoog gegrepen. Maar bedenk je eens dat er heel veel mensen bezig zijn met het starten van een bedrijf. Of het nu een nieuwe bakker op de hoek is of een fysiotherapeut of nagelsalon. Al deze bedrijven zijn op zoek naar goed beeldmateriaal. Dus hoe leuk is het om elkaar als startende ondernemers te helpen?
Veel steden en dorpen hebben daarom speciale netwerkbijeenkomsten waarop je op een laagdrempelige manier kennis kunt maken met andere ondernemers in de buurt. En op die manier kun je dus klanten werven als fotograaf, door gewoon een gezellig gesprek aan te gaan en je flyer of visitekaartje af te geven. En als je zo een klant binnenhaalt, is de kans groot dat het een langdurige samenwerking wordt.
Haal je er niets uit? Dan heeft het je alleen maar een paar uurtjes tijd gekost. En wie weet leer je wel mensen kennen die jij weer goed kunt gebruiken, een webdesigner bijvoorbeeld!
6. Recensies en referenties
Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Vraag hen om een eerlijke recensie die je vervolgens kunt delen op je website of op social media. Ook een review op een beoordelingsplatform kan handig zijn om betrouwbaarheid op te bouwen. Positieve recensies kunnen potentiële klanten overtuigen van de kwaliteit van je werk als fotograaf. Daarnaast kun je bestaande klanten vragen om referenties te geven die je kunt gebruiken in je marketingmateriaal.
7. Social media account maken
Als ik eerlijk ben heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met social media voor het opbouwen van een klantenkring. Het kost namelijk erg veel tijd en levert in eerste instantie vaak weinig op. Super leuk als je tientallen, honderden of misschien duizenden volgers krijgt op je account. Maar is dit je doelgroep die daadwerkelijk gebruik wil maken van jouw diensten? Vraag jezelf dit goed af voordat je al je tijd en energie in een platform steekt waar je niet zelf de controle over hebt.
Zeg ik dan dat je het niet moet doen? Zeker niet! Maar ik denk dat er andere tips in dit artikel staan die een stuk effectiever zijn als ‘klanten werven’ je doel is. Maar voor de zichtbaarheid is het nooit verkeerd om op meerdere plekken actief te zijn.
8. Facebook groepen
Is netwerken niet zo jouw ding? Dan is online netwerken misschien een veiligere eerste stap om te zetten. Ga eens op zoek naar plaatselijke Facebook groepen. Hier wordt vaak van alles in gevraagd of aangeboden. Dus wie weet zitten er mensen tussen die op zoek zijn naar een fotograaf. Je kunt dan op een laagdrempelige manier een berichtje sturen en ze doorverwijzen naar je website. Het voordeel van zulke groepen is dat het heel lokaal is. Je hoeft dus waarschijnlijk met veel minder fotografen te concurreren.
9. Schreeuw het van de daken
Zoals ik al eerder ergens aangaf: mond-tot-mondreclame is de beste vorm van reclame voor je bedrijf. Wees daarom trots op je bedrijf, hoe groot of klein ook. Laat iedereen weten dat jij een fotografie-business bent begonnen en wat je precies aanbiedt. De kans is groot dat sommige van deze vrienden en familieleden op een moment iemand tegenkomen die toevallig op zoek is naar jouw dienst.
Dus wees niet te bescheiden, maar vertel overal over je bedrijf en laat anderen klanten werven voor jou als fotograaf op een natuurlijke manier.
10. Samenwerken met anderen
Net als vrienden en familie kunnen ook collega-ondernemers je aandragen bij potentiële klanten. Probeer daarom eens samen te werken met andere ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan visagisten, stylisten, interieur-stylisten, videografen, drone-fotografen, etc. Het is super handig om een netwerk op te bouwen van zulke ondernemers. Als je vaker met dezelfde mensen samenwerkt gaat het automatisch ook makkelijker en vloeiender. En zo kun je elkaar ook werk gunnen als een klant op zoek is naar een fotograaf of juist een stylist etc.
Hopelijk heb ik met dit artikel je vraag ‘Hoe kom ik aan klanten als fotograaf’ wat kunnen beantwoorden. Er zijn talloze mogelijkheden om klanten te werven. Het ene voelt voor jou waarschijnlijk natuurlijker dan het andere, dus ga eerst voor het laaghangende fruit. Heel veel succes!
1 Reactie
[…] Lees ook: Hoe kom je aan klanten als fotograaf? 10x tips! […]