Uitleg handmatige standen op spiegelreflexcamera’s

Zo’n beetje iedere digitale spiegelreflexcamera (dSLR) of analoge spiegelreflexcamera heeft drie of vier standen die handmatig in te stellen zijn. Deze standen zijn dus niet voorgeprogrammeerd zoals de ‘portret’ ‘landschap’ of ‘sport’-stand maar kun je helemaal vrij gebruiken. Maar wat doen die P, A/AV, S/TV en M standen nou eigenlijk? Ik kan alvast verklappen dat ik 80% van mijn foto’s maak op de A/AV stand.

De M stand (manual)
Door je camera op de M stand in te stellen heb je de meeste instelmogelijkheden. Je geeft zelf aan welke instellingen voor diafragma, sluitertijd en ISO waard wil gebruiken. Deze instellingen zijn het belangrijkste voor je foto, maar deze stand is ook meteen het moeilijkste in gebruik. Je moet goed opletten dat je de juiste sluitertijd kiest bij je diafragma of andersom. Let je even niet op? Grote kans dat je foto’s bewogen zijn, of juist over- of onderbelicht.
Gebruiken bij: kan altijd, maar zeker in situaties met moeilijke lichtomstandigheden

De A of AV stand (diafragma)
Met de A of AV stand (afhankelijk van het merk van je camera) bepaal je met welke diafragma instelling je wilt werken. Je diafragma zorgt voor de scherptediepte van je foto. Wil je alles scherp van voor tot achter? Dan gebruik je een diafragma met een hoog getal, bijvoorbeeld f16. Wil je juist zo veel mogelijk onscherp? Gebruik dan een klein getal. De meeste lensen kunnen niet lager dan f3.5 of f4.0, maar met speciale lenzen kun je tot f2.8 of zelfs f1.8 of f1.4! Jij kiest dus een getal voor je diafragma en je camera bepaalt dan wat de sluitertijd moet zijn. Hierbij let je camera natuurlijk op het beschikbare licht, dus het kan dat je sluitertijd veel te lang is om uit de hand te fotograferen. Door de ISO in te stellen op een hogere waarde pas je dit weer aan.
Gebruiken bij: portretten, macro, object, landschap

De S of TV stand (sluitertijd)
Deze stand is eigenlijk het tegenovergestelde van de A/AV stand. Hierbij bepaal je namelijk de sluitertijd en past je camera zelf het diafragma aan. Soms wil je iets vastleggen waar snelheid in zit, bijvoorbeeld een dansvoorstelling of iemand op een trampoline. Als je deze personen helemaal ‘bevroren’ wil fotograferen zul je een hoge sluitertijd van zeker 1/350e seconde moeten kiezen, anders staan ze bewogen op de foto. Zet ook hierbij je ISO hoger als je camera geen passend diafragma kan kiezen bij je sluitertijd.
Gebruiken bij: situaties met snelheid, sport, landschap met beweging (waterval, zee)

De P-stand
Deze stand is het minst zelf in te stellen. Je camera bepaalt de instellingen van je sluitertijd en diafragma. Wat wel handig is aan deze stand is dat je flits niet automatisch open gaat bij weinig licht. Je camera kiest dus instellingen die passen bij het licht dat je tot je beschikking hebt, zonder te flitsen.
Gebruiken bij: situaties waarbij je heel snel moet werken maar niet mag flitsen

25 reacties op “Uitleg handmatige standen op spiegelreflexcamera’s

  1. Handig, dit wist ik allemaal niet (en vroeg het me wel al een tijdje af). Al baal ik wel dat ik het niet eerder wist, had ik veel beter kunnen fotograferen op een trouwfeestje. 😉

  2. Weet iemand hoe het komt dat als je via de handmatige TV-instelling foto’s neemt, het veel te donker is? Ik verhoogde de ISO-waarde al, lukte niet.. Ik stelde ook +1 in, lukte ook niet. Als ik dan tegenlicht trek is goed licht, maar de beweging staat er niet op.
    Groetjes!

  3. Eindelijk duidelijk uitleg over hoe die functies werken!! Overal waar ik kijk is het óf in het Engels, of in heel moeilijk en ingewikkeld Nederlands uitgelegd. Ik heb hier echt heel veel aan en ben nu druk aan het klikken!! 😀

  4. Ik had er altijd wat moeite hoe dit allemaal werkte,ik vond het maareen beetje ” hocus pocus ” nu weet ik er gelukkig mee om te gaan en gaat het een stuk beter. dank je.

  5. Wauw, ik kijk m’n ogen uit op je blog. Mooi, interessantie onderwerpen en duidelijke uitleg. Ik ga je blog nog wel een tijdje volgen 🙂

  6. Awhh als ik je blog lees heb ik zo’n zin om bezig te gaan met fotografie! Ik heb een spiegelreflex sinds een tijdje, dus ik kan nog een hoop leren:) Mooie website heb je ook! Ik kende je nog niet maar ik ga je blog zeker vaker bezoeken!
    Liefs, Marlies