Online oefenen met diafragma, sluitertijd en ISO

FF_online_oefenen_handmatige-instellingen_01
De moeilijkste manier van fotograferen is door je camera op de handmatige stand – oftewel de manual stand – te zetten. In deze stand moet je alles zelf instellen en kan dus ook het meeste misgaan. Maar als je diafragma, sluitertijd en iso écht wil leren begrijpen, dan is het heel goed om deze stand eens te gebruiken.

Durf je het nog niet aan omdat je bang bent dat al je foto’s dan mislukken? Dan is er een hele handige online tool van Canon om eens te testen hoe het werkt. Op de website Canon Outside Of Auto kun je digitaal oefenen met deze standen. Naast het oefenen kun je er ook uitleg krijgen over alle instellingen. Wanneer je denkt dat je alles weet kun je zelfs een test doen op snelheid. Heb je alle 6 de opdrachten goed? Dan weet ik zeker dat het in het dagelijks leven ook moet lukken om goede foto’s te maken op de handmatige stand!

FF_online_oefenen_handmatige-instellingen_02

Belichtingsdriehoek: diafragma, sluitertijd & ISO
Het gaat eigenlijk helemaal om de belichtingsdriehoek. Op de drie punten van deze driehoek staan diafragma, sluitertijd en ISO die direct met elkaar in contact staan. Wanneer je iets verandert aan de ene instelling moet je automatisch ook iets aan één van de andere twee instellingen veranderen. Doe je dat niet, dan wordt je foto onderbelicht of overbelicht. Hieronder leg ik nog even globaal uit waar iedere instelling voor staat:

Diafragma (Aperture)
Het diafragma is een opening in je lens die je groter of kleiner kunt instellen. Hoe groter de opening, hoe kleiner het getal (f3.5 bijvoorbeeld) en hoe kleiner de opening hoe groter het getal (f18 bijvoorbeeld). De grootte van de opening heeft de scherpte tot gevolg. Bij een grote opening (klein getal) krijg je weinig scherpte. Wanneer je een bloem gaat fotograferen kun je dit dus goed instellen zodat de bloem scherp is maar de achtergrond onscherp. Wanneer je bijvoorbeeld een landschap wil fotograferen wil je dat alles scherp is. Dan stel je het diafragma dus in op een kleine opening (groot getal). Hoe kleiner de opening, hoe minder licht er in je camera valt. Dit heeft dus direct tot gevolg dat de sluitertijd langer wordt of de ISO hoger moet.

FF_online_oefenen_handmatige-instellingen_03
Uitleg op de website over het diafragma. Hier zie je precies wat ik hierboven uitleg.

Sluitertijd (Shutterspeed)
De sluitertijd is de tijd die de sluiter er over doet om je sensor te belichten. Hoe langer deze tijd is, hoe meer beweging je vastlegt én hoe meer licht er op je sensor valt. Daarom is het ‘s avonds als het donker is ook lastiger om foto’s te maken die niet bewogen zijn. Meestal is een sluitertijd van boven de 1/60e seconde genoeg om uit de hand te fotograferen. Dit wil dus zeggen dat je zelf niet beweegt, maar als je een onderwerp fotografeert dat beweegt dan is dit niet snel genoeg. Hoe korter je de sluitertijd zet, hoe minder beweging er in je foto’s zit. Omdat er dan weinig licht op de sensor zit zul je het diafragma naar een grote opening moeten zetten en/of je ISO moeten verhogen. Anders wordt je foto onderbelicht.

ISO
De ISO instelling is eigenlijk de gevoeligheid van de sensor. Hoe lager het ISO-getal (ISO 100), hoe beter de foto is van kwaliteit. De scherpte is op zijn hoogst en de ruis op zijn laagst. Natuurlijk is dit het mooiste, maar dit wil ook zeggen dat je sensor dus het minst lichtgevoelig is. Op donkere dagen, ‘s avonds of bijvoorbeeld in het bos is dit meestal niet haalbaar omdat je sluitertijd dan te lang wordt en je foto’s bewogen worden. Wanneer je de ISO omhoog zet gaat bij elk stapje de kwaliteit een beetje achteruit. Soms is het niet mogelijk om de sluitertijd en diafragma instellingen nog meer aan te passen dus heb je geen andere keus, maar probeer anders altijd eerst met deze twee instellingen aan de slag te gaan.

FF_online_oefenen_handmatige-instellingen_04
Kijk, ik had alle 6 de opdrachten goed! 😉

14 reacties op “Online oefenen met diafragma, sluitertijd en ISO

  1. Super handig, dat ga ik eens proberen, want ik doe altijd eerst een half uur over het ‘uitproberen’ voordat hij goed staat.. Ik zou dat sneller willen kunnen.

  2. Handig dit! Ik heb hier heel weinig ervaring mee dus dit is echt wat voor mij. Meestal zet ik de diafragamawaarde heel laag en verander ik verder niks. De foto’s zijn dan vaak wel een klein beetje donker, maar dat pas ik makkelijk aan op de computer. Toch is dit iets wat vrij handig is om te weten! 🙂