Fototips | Hoe fotografeer je een Cake Smash?

Er zijn zoveel verschillende onderwerpen en gelegenheden om te fotograferen dat je nooit alles al eens gedaan kunt hebben. Voor mij was het dan ook nieuw toen een vriendin vroeg of ik een Cake Smash wilde fotograferen met haar dochtertje. Het was een geslaagde dag en het leek me leuk om mijn ervaring én tips voor jullie op een rijtje te zetten!

Wat is een Cake Smash?
De Cake Smash fotoshoot is een traditie uit Amerika die je langzaam steeds meer in Nederland ziet. Je viert hierbij de eerste verjaardag van je kindje met een taart waar hij/zij mee mag doen wat ie wil terwijl de camera alles vastlegt. Meestal wordt hier speciaal een soort ‘set’ opgebouwd met versiering.

Hoe gingen we te werk?

Stap 1: Plan maken – versiering, apparatuur & locatie
Voor de dag waarop de fotoshoot afspraak stond maakten we het plan voor de Cake Smash. De vriendin waar de shoot plaats zou vinden regelde de versiering en de taart en ik zou zorgen dat ik de juiste apparatuur bij me had om de fotoshoot te kunnen doen. Het was een grijze zaterdagmiddag dus met daglicht konden we niet zo veel. Toen ik bij haar aankwam bepaalde we de plek in huis en gingen we aan de slag met het ophangen van de versiering. Vaak wordt er een rol achtergrondpapier gebruikt als basis, maar wij besloten het gewoon op de tegelvloer te doen. Niet te veel versiering maar gewoon wat leuke dingen om de achtergrond te vullen. Om goed te kunnen bepalen wat er allemaal in beeld zou komen gebruikten we een grote knuffel op de plek waar haar kindje zou gaan zitten. Handig ook met het scherpstellen en instellen van licht.

Stap 2: Opzetten van de belichting
De grootste uitdaging voor mij was het licht. Een snel bewegend kind en amper daglicht is niet echt wat ik normaal doe. Maar gelukkig kocht ik vorig jaar een strobist flitsset die ik hier heel goed voor kon gebruiken. Deze flitsset bestaat uit een statief, paraplu, externe reportageflitser en een transmitter receiver. Hiermee kun je de flitser die je normaal bovenop je camera zet los gebruik en neerzetten waar je maar wilt. Dit kun je zelfs met meerdere flitsers tegelijk doen, maar ik heb er maar eentje. Ik plaatste de flitser links naast mijn camera en richtte hem een beetje naar beneden om zo zacht en natuurlijk licht na te bootsen.

Klik op de foto om naar het artikel over deze flitsset te gaan!

Stap 3: Testfoto’s maken
Als de taart eenmaal staat en de peuter gaat ermee tekeer, dan wil je niet nog wijzigingen in je licht en instellingen moeten maken. Daarom is het goed om vooraf te zorgen dat alles helemaal juist staat ingesteld. Ik gebruikte de volgende instellingen: sluitertijd 1/160e, diafragma f8.0 en ISO 250. Zoals ik al eerder aangaf gebruikten we een knuffel om goed te kunnen scherpstellen en de belichting te optimaliseren. Heel handig!

Stap 4: Het moment van de waarheid
En dan is het tijd voor het leukste moment van de shoot, kijken wat de peuter met de taart gaat doen. Om de spanning eraf te halen lieten we haar eerst op de juiste plek zitten en wat spelen met confetti-ballonnen. Om de set nog wat meer aan te kleden lieten we de ballonnen daarna kapot gaan om de confetti over de grond te verspreiden. En toen ze niet zo bang meer was en gewend was aan de flitsen van de flitser kwam de taart. De tactiek was om te te zeggen dat ze er niet aan mocht komen, zo werd de taart nog interessanter. Na een minuutje mocht ze dan toch naar de taart en langzaam maar zeker begon ze erin te slaan en me te spelen.

De flister moet tussendoor even opladen dus ik kon niet snel achter elkaar foto’s schieten. Het was dus telkens goed kijken en op het juiste moment klikken. En gelukkig pakte dat goed uit en zaten er heel veel leuke foto’s bij de shoot.

Stap 5: Selecteren, bewerken en aanleveren
Na het afbreken van de set en het opruimen van de gigantische zooi die achterbleef ging ik naar huis om de foto’s op mijn computer te zetten, te bewerken en uiteindelijk aan te leveren. Bij het selecteren werd ik meteen blij want er waren veel leuke foto’s om uit te kiezen. Ik blij, mijn vrienden blij dus een geslaagde shoot!

Heb jij weleens een Cake Smash gefotografeerd?

7 reacties op “Fototips | Hoe fotografeer je een Cake Smash?

  1. Ik ben blij ook eens te zien dat er niet steeds een rol achtergrond papier word gebruikt. Zelf maak ik daar nooit gebruik van (heb het gewoon niet en hoeft ook niet voor mij), want ik maak zelf liever gebruik van de muur en vloer die aanwezig is. Zo is de achtergrond ook gebroken vind ik persoonlijk. Ik heb zo’n cake-smash nog niet gedaan, maar lijkt mij wel heel leuk 🙂