Fotografie basiskennis | Lichtmeting voor optimale belichting

Wist je dat er vier manieren zijn om het licht te meten op je camera? Het meten van licht kan via matrixmeting, centrumgerichte meting, gedeeltelijke meting en spotmeting. Deze vier technieken zijn allemaal net wat anders en gebruik je dus ook op andere momenten. Vandaag leg ik ik ze stuk voor stuk uit zodat je er meteen mee aan de slag kunt!

Als je een goed belichte foto wilt maken is het meten van je licht heel belangrijk. De belichtingsmeter van je camera geeft namelijk op basis van die meting aan welke instellingen je het beste kunt gebruiken voor je foto. Standaard staat je camera ingesteld op de matrixmeting (meerveldenmeting), maar dit hoeft niet altijd het beste resultaat te geven. Meer weten over de basis van fotografie? Lees dan ook de andere artikelen in deze serie: handmatige standen, diafragma, sluitertijd, ISO en belichtingsdriehoek!

Matrixmeting (meerveldenmeting of evaluatieve meting)
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_01a

De matrixmeting is de meestgebruikte meting voor het licht in je camera, dit is ook de standaard instelling. Je hele beeld wordt hierin meegenomen omdat er verschillende gebieden van je foto worden gemeten. De camera legt al deze resultaten naast elkaar en maakt hier een gemiddelde van. Bij gelijkmatig verlichtte opnames zullen je foto’s prima van belichting zijn, maar voor foto’s met bijvoorbeeld veel contrast wordt het lastiger. Hier zal je camera meer moeite mee hebben.

Gebruik de Matrixmeting (meerveldenmeting of evaluatieve meting) bij:
• Goede keuze in de meeste gevallen
• Portretten (zonder moeilijke omstandigheden)
• Opnamen met gelijkmatig licht

Centrumgerichte meting
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_02a

Ook bij centrumgerichte meting wordt de belichting berekend op basis van je hele beeld, maar hierbij wordt (zoals het woord al zegt) het centrum van je compositie zwaarder meegerekend. Goed dus voor foto’s met meer contrast zoals foto’s tegen de zon in. Bij matrixmeting wordt je onderwerp waarschijnlijk een silhouet terwijl je onderwerp met de centrumgerichte meting veel beter belicht zal worden. En dat zonder dat de omgeving vergeten wordt.

Gebruik de Centrumgerichte meting bij:
• Foto’s met een duidelijk onderwerp
• Een omgeving met veel verschil in helderheid en contrast
• Als de matrixmeting niet goed genoeg werkt in je situatie

Gedeeltelijke lichtmeting
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_03a

Met de gedeeltelijke lichtmeting oftewel deelmeting wordt het midden van je kader berekend. Nu wordt alleen de rest van je omgeving niet meegerekend! Hij zit daarom ook precies tussen de centrumgerichte meting en de spotmeting in. Het midden van je kader is namelijk nog best een groot stuk. Ideaal dus voor foto’s met een duidelijk onderwerp en foto’s met moeilijk licht zoals tegenlicht en zonsondergangen of zonsopkomsten.

Gebruik de Gedeeltelijke meting bij:
• Tegenlicht opnamen, bijvoorbeeld zonsondergangen
• Foto’s met veel contrast en een klein onderwerp op de voorgrond (in het midden)

Spotmeting
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_04a

De meest nauwkeurige meting van de vier is de spotmeting. Hier wordt namelijk alleen het gebied binnen je (instelbare) spotmetingkader gemeten en de rest van je foto wordt met rust gelaten. Als je deze functie goed gebruikt en er de tijd voor neemt dan is het de meting waarmee je de meest perfecte belichting zult krijgen in moeilijke situaties.

Gebruik de Spotmeting bij:
• Foto’s waar je de tijd voor hebt om je instellingen te optimaliseren
• Opnamen met veel zwart, bijvoorbeeld concerten tegen een donkere achtergrond
• Opnamen met veel wit, zoals een zwarte vogel tegen een bewolkte lucht.
• Als je heel precies het licht op een onderwerp wilt meten

Voorbeelden lichtmeting met bijbehorende type meting
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_01
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_02
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_03
FF_lichtmeting_matrixmeting_spotmeting_centrum-meting_04

12 reacties op “Fotografie basiskennis | Lichtmeting voor optimale belichting

  1. Zo fijn artikel! Toen ik vanmiddag het artikel had gelezen heb ik het meteen geprobeerd. Het was even zoeken naar de functie maar het is erg fijn om te weten dat de belichting zo aangepast kon worden.

  2. Ik had hier al wel eerder wat over gelezen, maar vond de dingen die ik las altijd maar ingewikkeld en nietszeggend. Je hebt het super simpel weten uit te leggen, dankjewel! Ik ga er eens mee experimenteren 🙂

  3. superchill!!, bedankt ik zat laatst bij een voorstelling en de mensen werden op de foto’s steeds overbelicht en nu ga ik die spotmeting is gebruiken