Breda verkennen in ‘t donker tijdens BrabantNacht

Afgelopen weekend was ik op uitnodiging van Visit Brabant in Breda voor BrabantNacht, een speciaal evenement dat zich op 8 iconische plekken in Brabant afspeelde. Breda stond die nacht in het teken van food, licht én fotografie! We bezochten namelijk Breda Photo, in het donker en met een zaklamp. Benieuwd hoe dat eruit zag?

Ik was meteen enthousiast toen ik een mailtje van VisitBrabant kreeg, want ondanks dat ik zelf in Brabant woon valt er nog genoeg te ontdekken. En zeker in combinatie met BredaPhoto leek het me leuk en interessant. De dag begon rustig, ik pakte mijn tas in en vertrok rond 15.00 uur naar het station om de trein naar Breda te pakken.

Eenmaal daar aangekomen liep ik in het zonnetje door het park naar het hotel waar we zouden overnachten: Hotel Nassau. Een prachtig hotel dat gevestigd is in een oud klooster, en het eerste ‘Luxury Lifestyle hotel van Brabant! Het hele hotel hang vol met stijlvolle fashionfoto’s die allemaal iets religieus hebben waardoor de oude locatie en het moderne mooi samenkomt. Na het inchecken en het bewonderen van mijn kamer had ik nog een klein uurtje over waarin ik wat ging winkelen. Het hotel ligt namelijk midden in het centrum, heel handig! En toen was het al snel tijd om aan het programma te beginnen.

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_01
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_02

Dineren in Liefdegesticht

De avond begon met een diner in het restaurant ‘Liefdegesticht’ dat bij het hotel hoort. Dat was erg leuk omdat iedereen elkaar tijdens dit etentje een beetje kon leren kennen voordat we het drukke programma gingen volgen. Het eten was culinair, zag er prachtig uit en was erg lekker, zeker ook in combinatie met het bijpassende wijnarrangement. Na het afsluitende kopje koffie of thee en de heerlijke chocolade hapjes als nagerecht was het tijd om actief te worden. De volgende halte: Faam!

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_03

Foto-expositie in Faam

Na een wandeling van zo’n 20 minuten kwamen we aan bij de oude snoepfabriek ‘Faam’, waar vroeger voornamelijk pepermunt werd geproduceerd. Een opvallend gebouw met een gigantische schoorsteen die meteen opvalt. Tijdens Breda Photo is Faam de locatie van een expositie over Cuba door de Belgische fotograaf Carl De Keyzer. Een toffe locatie en erg passend bij de tentoonstelling! Het liep inmiddels tegen 20.00 uur waardoor het donker werd, en dit was natuurlijk de bedoeling van BrabantNacht. Iedereen kreeg bij binnenkomst een zaklamp waardoor het kijken naar de foto’s een hele andere dimensie kreeg.

Als ik naar een fototentoonstelling ga bekijk ik alle foto’s wel, maar nooit allemaal tot in detail. Het leuke van foto’s bekijken met een zaklamp is dat je heel anders gaat kijken! Je schijnt als eerste licht op het hoofdonderwerp van de foto, maar al snel betrapte ik mezelf erop dat ik ook de details in de foto ging belichten en beter ging bekijken dan ik normaal zou doen. Je ziet een foto minder goed in z’n geheel, maar gaat in je hoofd het complete plaatje vormen door stukje bij beetje alle details in de foto te belichten. Dat was echt een totaal nieuwe manier van foto’s bekijken, en ook erg leuk om te doen!

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_04
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_05
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_09
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_07
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_06
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_08

STEK & Belcrum Beach

De route vervolgde en we liepen over de Speelhuislaan richting de volgende bestemming: STEK. STEK is een creatief bedrijventerrein waar allerlei bedrijfjes zitten. Van een bakker tot een bierbrouwer en van een communicatiebureau tot een meubelmaker. Deze bedrijven betalen geen huur, maar ‘betalen’ door opdrachten te doen voor STEK. Een hele toffe plek om eens rond te lopen! Bij aankomst klonk er live-muziek en kregen we wat te drinken in een vrolijk verlicht huisje. De sfeer was top, heel industrieel, creatief en gezellig. Samen met mijn beste vriend van de avond – mijn zaklamp – en Lotte liep ik over het terrein waar ook diverse exposities van Breda Photo te zien zijn. Zo fotografeerde David Rozemeyer de ondernemers van STEK op een glossy-manier en fotografeerde Julius Schrank een serie over ‘De Keuken van het Ongewenste Dier‘. Een culinair collectief dat eten maakt van ‘plaagdieren’ zoals muskusratten, stadsduiven en schipholganzen. Dit eten kun je hier ook proeven tijdens BredaPhoto!

Wanneer je doorloopt kom je vanzelf op Belcrum Beach, het ‘stadsstrand’ van Breda. Onderweg hier naartoe liepen twee vrolijk lichtgevende straatartiesten ons tegemoet die zeker 4 meter lang waren. Ze gaven vooral wit en rood licht, de kleuren van de vlag van Brabant. Leuk detail! Eén van mijn favoriete tentoonstellingen van de avond is die van Morgan Ashcom. Hij fotografeerde drie jaar lang het skaters-paradijs ‘Skatopia’ wat hele indrukwekkende en bizarre beelden opleverde.

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_10
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_12
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_13
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_14
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_15
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_17

Boottochtje over de Singel

Ik heb het al vaak gezegd, maar ik ben dol op boottochtjes! Leuk dus dat je tijdens BredaPhoto van de ene naar de andere kant van Breda kunt met een bootje. En extra leuk dat je tijdens deze boottocht ook diverse exposities tegenkomt! We stapte in een bootje vanaf Belcrum Beach en kwamen een half uurtje later bij het Chassépark terecht. Ter ere van BranbantNacht was er nog een lichtjesparade met bootjes en hoewel we het meeste hebben gemist kwamen er af en toe nog wat gezellig verlichtte bootjes voorbij varen!

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_19
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_18

Levensgrote foto’s in het Chassépark

Het einde van de avond kwam in zicht toen we uit het bootje kwamen en het Chassépark in liepen. Hier bekeken we de gigantische foto’s terwijl we langzaam richting de Stadsgalerij liepen. Door de grootse opzet van deze expositie voel je je behoorlijk klein en heb je nog meer oog voor detail. Het voordeel van deze locatie is dat er vrij veel licht van de omgeving is waardoor je niet alleen maar met je zaklamp hoeft te schijnen om iets te kunnen zien. De foto’s die me hier het meeste aanspraken waren die van Ralf Mitsch. Hij portretteerde meer dan vijftig mensen die een groot deel van hun lichaam hebben getatoeëerd. en wil door middel van de foto’s en de tattoo’s de verhalen van deze mensen vertellen.

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_21
ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_20

Borrelen in de Stadsgalerij

Eenmaal aangekomen in de stadsgalerij was het al laat op de avond en hadden we behoorlijk wat kilometers in de benen. Tijd voor een drankje, hapje en muziek! Speciaal voor BrabantNacht kwam er een bandje spelen dat ook op Breda Barst stond en hier heb ik nog een tijdje gezellig staan kletsen met o.a. Eva, Ivo, Lotte, Lobke en Jesper & Martin, de mede bloggers waar ik de hele avond mee heb opgetrokken. Even na middernacht hield ik het voor gezien en ging ik terug naar het hotel waar een gigantisch bed op me stond te wachten.

ff_visitbrabant_brabantnacht_bredaphoto_22

De volgende ochtend werd ik redelijk vroeg wakker maar bleef ik nog een tijdje lezen in het heerlijke bed voordat ik me klaarmaakte om te ontbijten. Een nieuwe dag, de zon brak door en ik was wel benieuwd hoe Breda Photo er bij daglicht uitzag. En dus besloot ik nog wat plekken te bezoeken. Hier volgt een apart artikel over.

Bezoek BredaPhoto!

Ik was nog nooit eerder op BredaPhoto geweest, maar het is zeker de moeite waard om te bezoeken! Een groot deel is gratis en 24 uur per dag, 7 dagen per week toegankelijk. Voor de exposities die binnen zijn en voor het boottochtje moet je wel betalen. Je kunt een ticket kopen voor euro 16,- online of euro 17,50 op de locatie zelf. BredaPhoto duurt nog t/m 30 oktober, dus je hebt nog even de tijd om een dagje Breda te plannen. Voor meer informatie kun je terecht op www.bredaphoto.nl.

Voordat ik naar Breda vertrok had ik niet verwacht dat ik het zo tof zou vinden om in het donker deze plekken te bezoeken. Maar het is echt een hele beleving om BrabantNacht op deze manier door te brengen! Nogmaals dank aan VisitBrabant voor de uitnodiging, ik heb een hele leuke tijd gehad. Voor mij was het een succes, hopelijk komt dit evenement volgend jaar terug!